1402 راهنمای جامع برای انتخاب منطقه آزمون ورودی
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی



پس از برگزاری کنکور سراسری و انتشار نتیجه کنکور، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند باید برای این امر اقدام کنند. اما متاسفانه هر ساله برخی از داوطلبان به دلیل عدم آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری و به دلیل انتخاب اشتباه رشته ها مجبورند یک سال دیگر برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر خود تلاش کنند.

بنابراین در این مقاله به صورت اختصاصی به تمامی سوالات مربوط به سوال انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 پرداخته ایم تا داوطلبان در هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری سال آینده آگاهی و آمادگی کامل داشته باشند.

 



کنکور رشته انتخاب رشته 1402

داوطلبان می توانند با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور از شانس قبولی احتمالی خود در رشته ها و دانشگاه های مورد نظر خود مطلع شوند و سپس در اوقات فراغت خود فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند. نرم افزار انتخاب رشته ایران مشاوره در زیر قرار داده شده است.

تاکنون 11866872 نفر از این نرم افزار استفاده کرده اند

زمان صلاحیت برای کنکور سراسری 1402 می باشد

داوطلبان پس از شرکت در کنکور سراسری اول یا دوم 1402 در زمان انتخاب رشته کنکور در صورت واجد شرایط بودن این فرآیند و مجاز به انتخاب رشته در کارنامه خود پس از اعلام نتیجه می باشند. از کنکور 1402، کد رشته مورد نظر خود را در قسمت انتخاب سیستم ثبت کنید.

البته طبق آخرین اصلاحیه کنکور سراسری 1402، نوبت اول کنکور سراسری در دی ماه 1401 برگزار می شود و پس از آن در تیر ماه 1402 داوطلبان می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

همزمان، بر اساس اخبار منتشر شده در این حوزه؛ 1402 داوطلبان آزمون سراسری یکبار در تیرماه و بعد از کنکور. در سال 1402، احتمالاً در اواسط مرداد، تصمیم گرفت وارد انتخابات شود. به منظور انتشار اطلاعات بیشتر در این زمینه و تعیین زمان دقیق این فرآیند. جزییات از طریق کانال تلگرام ایران مشاوره کنکور قابل پیگیری است.

 


تمدید مهلت و انتخاب مجدد آزمون سراسری 1402

به طور معمول مهلت انتخاب رشته سراسری 1402 برای داوطلبانی در نظر گرفته می شود که نتوانند در مهلت تعیین شده مراحل انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. همچنین این زمان فرصت خوبی برای سایر متقاضیانی است که مراحل انتخاب رشته خود را به پایان رسانده اند و نیاز به ویرایش انتخاب رشته آزمون سراسری دارند.

به همین دلیل پیش بینی می شود این بازه زمانی برای کنکور سراسری 1402 تمدید شود که البته این زمان هنوز قطعی نشده است اما به محض انتشار جزئیات از طریق همین مقاله اعلام خواهد شد.


راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود. در این قسمت برای سهولت داوطلبان در ثبت نام کد رشته محل در محل انتخابی، راهنمای تصویری مربوط به سامانه انتخاب رشته را در این قسمت قرار داده ایم.

مراحل گام به گام انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به شرح زیر است و در صورت تمایل می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی ایران جهت مشاوره در انتخاب رشته کنکور به صورت کاملا منحصر به فرد تماس حاصل فرمایید.

وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org شوید و از منوی سمت راست صفحه گزینه «عمومی» را انتخاب کنید.

روی عبارت انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 کلیک کنید.

با نکات مهمی که در صفحه نمایش داده شده آشنا شوید و بر روی کادر جمله "من دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 را مطالعه کرده ام" کلیک کنید و سپس گزینه "تأیید و ادامه - مرحله بعد" را انتخاب کنید.

یکی از سه گزینه موجود در سامانه (کد دولتی یا شماره شناسنامه به اضافه شماره سریال 12 رقمی ثبت یا شماره پرونده یا شماره مسیریابی ثبت 16 رقمی) را انتخاب کرده و مشخصات مورد نیاز را مطابق تصویر زیر وارد کرده و بر روی آن کلیک کنید. کلمه "ورود"

اکنون می توانید فرم مربوطه را پر کرده و پس از کلیک بر روی دکمه "تایید و ادامه"، رشته های انتخابی خود را به ترتیب اولویت ثبت کنید.

توجه: انتخاب رشته های آزاد و سراسری در سال های گذشته در سایت های جداگانه و مرتبط انجام می شد، اما طی تغییر سال 1398، انتخاب رشته های مرتبط با رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی توسط گروه انجام می شود. گروه علوم تجربی دانشگاه آزاد. در sanjesh.org انتخاب رشته دانشگاه ها در سایت انجام می شود، دیگر کد رشته در فرم انتخاب رشته سامانه سنجش پذیرش و برای فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد ثبت نشده است. در صورت ادامه روند تا 1402 گزارش می شود.



سهمیه های مختلف در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

هر سهمیه ای از آزادگان، خانواده های شهدا و مناطق محروم دارای امتیازات مختلفی برای انتخاب در کنکور سراسری هستند که برای هر یک از این موارد به طور جداگانه بحث شده است.

سهمیه مناطق محروم: حدود 40 درصد از ظرفیت روزانه دانشگاه با سهمیه مناطق کنکور سراسری که شامل ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و ملیک بویراحمد، لرستان است، به دوتابان داده می شود. و هرمزگان.

سهمیه ایثارگران، ایثارگران و خانواده های معظم ایثارگران: به طور کلی 25 درصد ظرفیت پذیرش بخش های ذکر شده در کتاب مربوط به گروه افراد می باشد. همسران و فرزندان افراد نیز مشمول استفاده از این نوع سهمیه خواهند شد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که آنها باید حداقل 70 درصد از امتیاز گزینه رایگان در فیلد مورد نیاز را کسب کرده باشند.

 

تحلیل گزارش ورود ملی 1402

داوطلبان برای انتخاب رشته صحیح و اصولی ابتدا باید از جزئیات کارنامه کنکور سراسری خود مطلع شده و سپس نسبت به تکمیل این فرآیند اقدام کنند. لذا در این قسمت از مقاله توضیحاتی در خصوص تحلیل کارنامه کنکور داده شده است.

به طور کلی کارنامه کنکور سراسری را می توان به چند قسمت تقسیم کرد که در زیر می توان به قسمت های آن اشاره کرد.

مشخصات کاندیدا و اطلاعات شخصی: در این دسته از اطلاعات، داوطلب ممکن است با توجه به محلی یا غیر محلی بودن، شانس بالایی برای پذیرش داشته باشد. لطفاً توجه داشته باشید که اگر یک داوطلب مناطق محل سکونت خود را انتخاب کند و آنها را در گزینه های اولیه خود قرار دهد، شانس پذیرش 80٪ بیشتر از یک خارجی است.

اطلاعات واحد آزمون امتحانی: توجه داشته باشید که این دسته اطلاعات شامل واحدهای آزمون مربوط به رشته های شناور و غیر شناور می شود.

وضعیت مجاز و غیرمجاز در رشته تحصیلی: افراد برای انتخاب رشته اولویت کد رشته توجه داشته باشند که در کدام یک از دانشگاه ها مجاز به تحصیل هستند. مثلا در دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی فرهنگیان کد مربوطه را انتخاب کنید؟

وضعیت مدرک و نمره نهایی کل داوطلب: مهمترین قسمت کارنامه آزمون سراسری قسمت مدرک و مدرک است که باید در اولویت انتخاب رشته، رشته مورد نظر با توجه به رشته انتخاب شود.

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای متقاضیان رشته: سازمان سنجش ضمن اعلام نتایج برای هر گروه آزمایشی رتبه و تراز تعیین می کند که برای انتخاب رشته بسیار مفید است.



بررسی دوره آموزشی انتخابی کنکور سراسری 1402

از آنجایی که برای پذیرش در هر مقطع شرایط خاصی وجود دارد، داوطلب باید با در نظر گرفتن اطلاعات مربوطه موضوع را انتخاب کند. لذا با توجه به اهمیت آن، این قسمت از مقاله به توضیح در این زمینه اختصاص دارد.



مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

داوطلبان می توانند در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری کد منطقه 150 رقمی را انتخاب کنند. صرف نظر از رتبه و تراز کنکور، بهتر است پس از آشنایی با راهنمای انتخاب رشته کنکور و آگاهی از تمامی مسائل مربوط به انتخاب رشته و نحوه رفتن به رشته ها، فرصت ها، کد رشته ها و ... رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. و در یک دفترچه بنویسید.

سپس زمینه های خود را به 3 دسته تقسیم کنید: گزینه های خوش بینانه، گزینه های منطقی و گزینه های بدبینانه. پس از آن 20 درصد از کل منطقه را در لیست گزینه های خوش بینانه و 50 درصد را در لیست گزینه های منطقی و 30 درصد را در لیست گزینه های بدبینانه قرار دهید. در نهایت پس از انتخاب رشته، تغییرات و اصلاحاتی را که در انتخاب های خود در نظر گرفته اید، در رشته کنکور اعمال کنید. همچنین داوطلبان می توانند برای سنجش رتبه ایران مشاور در این امر از نرم افزار کمک بگیرند.

 



1402 عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری

عوامل مختلفی در روند انتخاب رشته داوطلب موثر است که دانستن این موارد فرصت انتخاب رشته تخصصی صحیح و اصولی را به شما می دهد که در ادامه به توضیح مهمترین آنها می پردازیم.



میل

مهمترین عامل در این مرحله در نظر گرفتن علاقه به رشته انتخابی است، زیرا این مسیر باید مسیر شغلی فرد را شکل دهد و یا حداقل چندین سال از عمر خود را صرف تحصیل در این راه کند. بنابراین، داشتن میل به پیشرفت و جلوتر رفتن بسیار مهم است.



آینده این حرفه

هدف بسیاری از افرادی که در دانشگاه تحصیل می کنند، یافتن شغل مناسب است. بنابراین این دسته از متقاضیان باید قبل از انتخاب رشته مورد نظر خود از بازار کار و میانگین حقوق فارغ التحصیلان این رشته اطلاعات کافی کسب کنند.



هزینه های تحصیل

اگر قصد انتخاب دانشگاه شهریه ای را دارید، باید از شهریه های پرداختی در ابتدای هر ترم مطلع شوید و با توجه به بودجه تحصیلی خود، ادامه تحصیل در این گونه دانشگاه ها را داشته باشید. .



فاصله بین دانشگاه و محل سکونت

انتخاب مکان های دور از محل سکونت متقاضی به دلیل دوری از خانواده، یافتن مکان مناسب برای گذراندن این دوره و همچنین گذراندن این دوره می تواند روند تحصیلی متقاضی را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. دوره در هاستل نیاز به توانایی های ذهنی دارد. ثبات. ویژگی این است که افراد قبل از انتخاب رشته، دانش لازم را در این زمینه کسب می کنند.
سهمیه ها

یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه هاست و در خصوص سهمیه 1402 کنکور سوالات مختلفی از داوطلبان پرسیده می شود. لازم به ذکر است این سهمیه برای کلیه داوطلبان کنکور سراسری اعمال می شود و به هر داوطلب یکی از سهمیه های منطقه 1، 2 یا 3 یا قربانی اختصاص می یابد. سهمیه منطقه 1 برای مناطقی در نظر گرفته می شود که در سطح رفاه بالاتری قرار دارند و سهمیه منطقه 2 و 3 به ترتیب برای مناطق با تجهیزات کمتر استفاده می شود. همچنین شرایط سهمیه 5 درصد ایثارگران نیز متفاوت است.



سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 چه زمانی انجام می شود؟

هنوز زمان دقیق این روند برای آزمون های 1402 اعلام نشده است اما در متن مقاله زمان تقریبی آن ذکر شده است که البته به محض اطلاع تاریخ دقیق آن از طریق کانال تلگرام اعلام خواهد شد.

2- آیا زمان جدیدی برای انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 وجود دارد؟

بله، انتظار می رود که این زمان به طور معمول برای افرادی که موفق به انتخاب فیلد نشده اند یا نیاز به ویرایش کد فیلدهای انتخابی خود دارند، در نظر گرفته شود.

3- آیا انتخاب دانشگاه آزاد و سراسری 1402 با هم انجام می شود؟

خیر، آزمون سراسری و دانشگاه آزاد به صورت آزمون هماهنگ برگزار می شود، اما نحوه انتخاب رشته به صورت جداگانه و با سامانه جداگانه انجام می شود.

متن کامل مقاله را بخوانید: 


:: بازدید از این مطلب : 4178

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: