نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


لیزر موهای زائد در سال های اخیر به یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن موهای آزار دهنده بدن و صورت تبدیل شده است. این روش ایمن و موثر تنها روش حذف دائمی موهای زائد است. تمام درمان ها و درمان های زیبایی صرف نظر از اینکه چقدر کم تهاجمی و بی خطر باشند، پتانسیل ایجاد عوارض جانبی را دارند و لیزر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علل عوارض لیزر

لیزر موهای زائد یک روش بی خطر و بدون درد است. با این حال، مانند هر روش دیگری، احتمال کمی برای عوارض جانبی وجود دارد. برای درک دلیل نتایج لیزر موهای زائد باید کمی در مورد اساس این روش صحبت کنیم. در این بخش از برترین پزشک می خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

برای اینکه اشعه لیزر به پیاز مو برسد، باید از لایه بالایی پوست به نام اپیدرم عبور کند. پیاز مو در لایه درم قرار دارد که درست زیر اپیدرم قرار دارد. اپیدرم مانند پیازها و فولیکول های مو حاوی ملانین است. به همین دلیل، اشعه لیزر برای رسیدن به لامپ مو به خوبی توسط اپیدرم جذب می شود. از این رو، سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و سایر اثرات مشابه.

میزان عوارض بستگی به چه عواملی دارد؟

اینکه لیزر چقدر مشکلات ایجاد می کند به ویژگی های دستگاه و رنگ پوست متقاضی بستگی دارد. بیماران با پوست تیره بیشتر مستعد مشکلات پوستی هستند. زیرا آنها ملانین زیادی در پوست خود دارند. پوست تیره می تواند در اثر پختن و پیری یا پوست طبیعی و به طور طبیعی تیره ایجاد شود. به همین دلیل، در ابتدا باید از آفتاب سوختگی و سولاریوم در طول لیزر درمانی خودداری کنید.

سایر عواملی که به طور بالقوه احتمال عوارض لیزر موهای زائد را افزایش می دهند عبارتند از: طول لیزر موهای زائد، مدت زمان تابش، اندازه لکه و استفاده نادرست از تکنیک های خنک کننده پوست.

هر چه طول موج کوتاهتر و زمان تابش دستگاه لیزر کمتر باشد، تاثیر کمتری خواهد داشت. افزایش طول موج و کاهش زمان تابش میزان جذب انرژی توسط ملانین را کاهش می دهد. هم در اپیدرم و هم در فولیکول های مو رخ می دهد. بنابراین، طول موج های بلند و طول موج های کوتاه، اثرات لیزر را در رفع موهای زائد کاهش می دهند.

انتخاب صحیح پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر، یعنی j. طول موج و مدت تابش در کنار استفاده از تکنیک های خنک کننده مناسب پوست، تاثیر لیزر را به حداکثر می رساند و عوارض لیزر را به حداقل می رساند. از آنجایی که دستگاه های لیزر  در بهترین مرکز لیزر موهای زائد در شمال تهران به طور کلی یک یا احتمالاً دو نوع طول موج تولید می کنند، بسیار مهم است که دستگاهی را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد.


لیزر موهای زائد

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد

عوارض جانبی روش های مختلف درمانی به روش های مختلفی ظاهر می شود. برخی از عوارض جانبی طبیعی هستند. با این حال، لیزر یا سایر روش های زیبایی ساختار طبیعی بدن را تغییر می دهد و باید انتظار داشته باشید که بدن شما به این تغییر واکنش نشان دهد. عوارض جانبی رایج شامل درد خفیف، التهاب و قرمزی پوست است. این عوارض لیزر معمولا موقتی هستند و خیلی سریع ناپدید می شوند.

برخی از عوارض لیزر موهای زائد، مانند لایه برداری پوست، موقت و طبیعی هستند. اما به ندرت دیده می شوند. برخی از عوارض لیزر مانند تغییر رنگ و تغییر رنگ پوست از عوارض جدی این روش درمانی محسوب می شوند و اغلب به دلیل اشتباهات دارویی ایجاد می شوند. به طور کلی، لیزر موهای زائد یک روش بسیار ایمن است و عوارض جانبی آن نادر است.

درد، قرمزی و التهاب

قرمزی و تورم معمولا موقتی است و خیلی سریع ناپدید می شود. مناطقی از پوست که تحت تأثیر این عارضه قرار گرفته اند شبیه پوستی هستند که به تازگی کبود شده یا کبود شده است. گاهی اوقات از بی حس کننده های موضعی برای کاهش واکنش پوست به فرآیند لیزر استفاده می شود. این عوارض قابل پیشگیری نیستند و از عوارض طبیعی لیزر موهای زائد محسوب می شوند. در مورد درمان، کمپرس سرد و استروئیدهای موضعی (در صورت نیاز) بلافاصله پس از لیزر می تواند این مشکلات را بهبود بخشد.

لایه لایه لباس بپوشید

راش یکی از عوارض احتمالی لیزر موهای زائد است و در صورت مراقبت مناسب ترسناک و خطرناک نیست. این مشکل در اقلیتی از متقاضیان رخ می دهد و اغلب به عنوان یک مشکل جزئی در نظر گرفته می شود. آکنه پوست را خشک و آسیب پذیر می کند. به همین دلیل می تواند منجر به ایجاد زخم و اسکار روی پوست شود. مراقبت مناسب، مانند استفاده از لوسیون، می تواند از ایجاد زخم جلوگیری کند.

تابش لیزر به پوست

تغییرات در رنگ پوست

تغییرات جزئی در رنگ پوست از جمله عوارض لیزر موهای زائد است. بسته به شرایط، پوست مشتری ممکن است پس از درمان کمی روشن تر یا تیره تر شود. افرادی که پوست روشن دارند معمولا پوست تیره دارند. افرادی که پوست تیره دارند معمولا پوست خود را روشن می کنند.

هیپوپیگمانتاسیون

کاهش رنگدانه یا تغییر رنگ پوست را هیپوپیگمانتاسیون می نامند. این اختلالات معمولاً موقتی و موقتی هستند. اما می تواند کسی را که می پرسد آزار دهد. علت این مشکل ناشناخته است و اثرات آن می تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد.

اجتناب از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب به مدت شش هفته قبل و بعد از لیزر موهای زائد در کاهش خطر این عارضه موثر است. استفاده از دستگاه لیزر با طول موج مناسب، زمان تابش کوتاه و استفاده از سیستم خنک کننده مناسب می تواند از سوختگی پوست یا هیپوپیگمانتاسیون جلوگیری کند.

خون رنگ.

رنگدانه یا تیره شدن بیش از حد پوست را هیپرپیگمانتاسیون می نامند. این مشکل موقتی است و در عرض سه تا چهار هفته برطرف می شود. هنگامی که پوست شما زخمی شده و در حال بهبود است، اغلب شاهد هیپرپیگمانتاسیون هستید. ممکن است متوجه شده باشید که جای زخم برای مدت طولانی تیره تر از ناحیه اطراف است. اگر لیزر باعث ایجاد زخم یا اسکار شود، شاهد هایپرپیگمانتاسیون خواهیم بود که برای مدت طولانی روی پوست قابل مشاهده خواهد بود.

آسیب چشم

بدون شک لیزر موهای زائد از نور قدرتمندی استفاده می کند. به همین دلیل، خطر آسیب جدی به بینایی وجود دارد. به خصوص زمانی که می خواهیم موهای صورت را لیزر کنیم. استفاده از عینک محافظ توسط بیمار و اپراتور لیزر خطر این عارضه را کاملا از بین می برد.

لیزر موهای زائد

سوختگی و تاول

سوختگی ها و تاول ها عوارض جدی لیزر موهای زائد هستند که در اثر اشتباهات درمانی یا تکنیک های لیزر درمانی نامناسب ایجاد می شوند. مراجعه به یک مرکز تخصصی معتبر خطر این مشکل را کاهش می دهد. استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته و روش های خنک کننده مناسب خطر سوختگی و سرمازدگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

زخم و اسکار

ایجاد اسکار و ضایعات را نمی توان یکی از عوارض لیزر موهای زائد در نظر گرفت. اما اگر پزشک یا متخصص لیزر در روند درمان اشتباه کند، ممکن است پوست شما دچار زخم و آسیب شود. باز هم انتخاب مراکز لیزر درمانی معتبر و حرفه ای احتمال این عارضه را به حداقل می رساند. یکی دیگر از دلایل ایجاد اسکار، عدم رعایت توصیه های مراقبتی پس از لیزر درمانی است.





:: بازدید از این مطلب : 1470
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: