نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


خلاصه: خرید و فروش ارزهای دیجیتال به یک فعالیت رایج در سراسر جهان تبدیل شده است. ورود به بازار کریپتو آسان‌تر از ورود به سایر بازارهای مالی است و این به دلیل فناوری غیرمتمرکز این ارزها است.

خرید و فروش ارز دیجیتال به یک سرگرمی رایج در دنیا تبدیل شده است. دسترسی به بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی راحت تر است و این به دلیل فناوری غیرمتمرکز این ارز است. در واقع، از آنجایی که ارزهای دیجیتال تحت مالکیت و کنترل دولت ها یا مؤسسات خاصی نیستند، می توان آنها را در سرتاسر جهان و توسط هرکسی مالکیت و معامله کرد. این موضوع در کشور ما نیز صادق است. احتمالاً شما هم ارز دیجیتالی در کیف پول دیجیتال خود دارید. اما دانستن قوانین پذیرفته شده در این زمینه می تواند دید منطقی تری از معامله با این ارز به شما بدهد. به همین دلیل به شما می گوییم که قوانین و مقررات خرید ارز دیجیتال در ایران چیست. اگر این برای شما مهم است، لطفا به سایت خبری پارت نیوز بپیوندید.

آیا معامله و خرید ارز دیجیتال مانند بیت کوین در ایران قانونی است؟

آیا خرید ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟ پاسخ متداول به این سوال این است که موضوع یا به طور کامل از نظر قانونی مجاز نیست یا کاملاً غیرقانونی و غیرمجاز است. در بخشی از ماده دوم قانون مجازات عمومی آمده است: «هیچ چیز جرم محسوب نمی شود مگر اینکه مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی در قانون معین شده باشد». کشور مشخص نیست و تجارت یا خرید ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی نیست. اما قانون آن هنوز فاقد مقررات قوی است. به یاد داشته باشید که برای خرید ارز دیجیتال در ایران هیچ جرمی مرتکب نمی شوید. حتی اگر هنگام معامله با این ارزها با مشکلاتی مانند کلاهبرداری مواجه شدید، همیشه می توانید از طریق مراجع قضایی موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنید.

با این حال، وضعیت فروش ارز دیجیتال در ایران هنوز به طور کامل حل نشده است. اما برای این امر قواعد کلی و قواعد کلی وجود دارد که به آن می پردازیم.

مجوزهای این کشور برای تراکنش ارزهای دیجیتال منتشر شد

قوانین کلی مربوط به خرید ارز دیجیتال در ایران از سال 96 و 97 اعلام شد و همچنان همان قوانین در مورد آنها تکرار می شود. این قوانین به شرح زیر است:

ممنوعیت ارزهای دیجیتال در مراکز مالی بزرگ

در سال 1996، بانک مرکزی ایران استفاده از بیت کوین و سایر آلتکوین ها را در مرکز مالی ممنوع کرد. این بدان معناست که ارزهای دیجیتال نمی‌توانند در سیستم‌های پرداخت ملی بزرگ مانند بانک‌ها، صرافی‌های تحت نظارت بانک‌های مرکزی و سایر مراکز مهم مالی استفاده شوند. به همین دلیل است که نمی توانید این ارز را از طریق بانک خریداری کنید.

شناخت ارزهای دیجیتال در ایران

در تیرماه ۱۳۹۷ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال خبر داد. اما این موضوع تنها به رسمیت شناخته شده است، اما مجوزی برای استفاده از ارزهای رمزپایه در سطح تراکنش های بین المللی صادر نشده است!

نتوانسته مجوز رسمی برای سایت های خرید ارز دیجیتال در ایران صادر کند

مرکز ملی فضای مجازی (دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی) در اسفندماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و وب‌سایت‌های فعال در زمینه تجارت و خرید ارزهای دیجیتال در ایران اتخاذ نشده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هیچ یک از صرافی های ارزهای دیجیتال در کشور مجوز فعالیت کاملا رسمی و قانونی ندارند. اما از آنجایی که شما می توانید از طریق این صرافی ها با واریز ریال و تومان ارز دیجیتال در ایران خریداری کنید و سیستم پرداخت رسمی نیز دارند، می توان گفت که اقدامات آنها اگرچه رسمی نیست، اما غیرقانونی هم نیست!

می بینید که قوانین مربوط به تجارت و خرید ارز دیجیتال در ایران کم است و نمی توان قوانین زیادی را برای این موضوع فهرست کرد. این فقدان قانون رسمی ارز دیجیتال را می توان در بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده کرد. این به دلیل عدم اطمینان عمومی در زمینه رمزنگاری است. در واقع از آنجایی که این فناوری در دست خود دولت ها نیست، آنها منتظرند تا ببینند این فناوری تا کجا پیش خواهد رفت. بنابراین به نظر می رسد هنوز برای قانون گذاری در این زمینه زود است و کشورها (به ویژه کشورهای جهان سوم) به زمان بیشتری برای قانون گذاری رسمی در این زمینه نیاز دارند!

قوانین ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال در کشور

طبیعتا بحث خرید و فروش ارزهای رمزپایه در ایران ارتباط مستقیمی با موضوع استخراج رمزارز دارد. در واقع اکثر مردم در فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده به دست می آورند و سپس آنها را می فروشند استخراج رمزارز در ابتدا در کشور به دلیل استفاده نادرست از برق خانگی و صنعتی ممنوع شد. اما در نهایت ایجاد مزرعه معدنی نیز هیچ مانعی برای اخذ مجوز در کشور ندارد. بنابراین، کسانی که می خواهند بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده را در مقیاس بزرگ استخراج کنند، باید برای دریافت مجوز از یک سازمان (صنعت، معدن، تجارت) اقدام کنند. در غیر این صورت، اگر فردی به صورت غیرقانونی شروع به استخراج معدن کند، پلیس خطوط برق معدن را قطع می کند و تمام تجهیزات معدن را مصادره می کند!

نکاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی ها

از آنجایی که دولت به صورت رسمی از صرافی ها و وب سایت های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی کند، در هنگام خرید ارز دیجیتال در ایران باید به نکات زیر توجه داشت:

استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت ممنوع است. این بدان معنی است که شما نمی توانید با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال برای خرید آنلاین محصولات از سایت های خرید مانند دیجی کالا پرداخت کنید. در عوض، پرداخت شما باید به ریال باشد!

صاحبان این صرافی ارز دیجیتال مسئول عملکرد روان پلتفرم یا سایت صرافی و تضمین امنیت آن هستند. بنابراین، خود صرافی مسئول جبران خسارات کاربران خود در صورت بروز نقص امنیتی در پلتفرم آن است!

ریسک انجام تمامی تراکنش ها و ریسک سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال با خود سرمایه گذاران خواهد بود!

با توجه به نکات فوق سرمایه گذاران باید مراقب ورود به حوزه ارز دیجیتال و خرید ارز دیجیتال در ایران باشند. بنابراین توصیه می کنیم تمام سرمایه خود را به خرید این سکه ها اختصاص ندهید. در عوض، بخشی از سرمایه خود را صرف خرید ارز دیجیتال کنید!

برای خرید ارز دیجیتال در ایران باید از چه صرافی هایی استفاده کرد؟

صرافی های ارزهای دیجیتال زیادی در کشور وجود دارد که می توانید از خدمات آنها استفاده کنید. والکس، نوبیتکس، بیت پین و... البته این صرافی ها به صورت متمرکز کار می کنند و پس از عضویت در آنها باید مراحل احراز هویت را طی کنید. این مراحل در صرافی بیت‌پین در پنج مرحله انجام می‌شوند و سریع‌تر و آسان‌تر از سایر پلتفرم‌ها هستند. Bitpin همچنین مزایای ویژه ای را به کاربران خود ارائه می دهد و پشتیبانی فعال 24 ساعته دارد. اگر با وجود قوانین غیررسمی کشور همچنان مصمم به خرید ارز دیجیتال در ایران هستید، می توانید همین الان وارد وب سایت اصلی صرافی بیت پین شوید و مراحل ثبت نام و تایید را طی کنید.





:: بازدید از این مطلب : 2767
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: