هر آنچه باید در مورد مواد شوینده بدانید
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


وقتی برای خرید ماهانه خود به فروشگاه می روید؛ صابون، شامپو، مایع شوینده و مواد شوینده و سایر انواع لباسشویی معمولاً بخشی از خرید ماهانه است. سطل‌های زباله بخش مهمی از کمد لباس‌های خانواده هستند و اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی با برندهای مختلف عرضه می‌شوند.

چه مارکی از مواد شوینده خریداری می کنید؟ چقدر به برچسب مواد و ویژگی های مواد شوینده توجه می کنید؟ تفاوت بین انواع مواد شوینده چیست؟ چگونه مناسب ترین مواد شوینده را انتخاب کنیم تا از پولی که برای خرید هر نوع شوینده صرف می کنیم بیشترین بهره را ببریم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، ابتدا باید درک بهتری از مواد شوینده به دست آوریم.

در ایران نیز مانند سایر کشورها با توجه به اهمیت روزافزون نظافت و تقاضای بازار، شرکت های تولیدی اقدام به تولید انواع شوینده ها برای مصارف مختلف خانگی کرده اند. یکی از گروه های صنعتی پیشرو در تولید این مواد در ایران، گروه صنعتی پاکسو است که نه تنها با تلاش فراوان بخش قابل توجهی از نیاز داخلی را تامین می کند، بلکه به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک شایانی می کند. محصولات

چرا یادگیری مواد شوینده ضروری است؟

شوینده‌ها یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در خانه هستند و استفاده از این مواد شیمیایی به‌خصوص پس از همه‌گیری کووید ۱۹ افزایش چشمگیری داشته است. تصور زندگی امروز بدون وجود دارو تقریباً غیرممکن است. اما آیا ما از این موارد به درستی استفاده می کنیم؟ آیا این چیزها می تواند خطری داشته باشد که سلامت و زندگی ما را به خطر بیندازد؟ آیا همه انواع آن برای استفاده ما مناسب است؟ کدام یک مفیدتر است؟

ممکن است به سوالاتی شبیه به موارد بالا فکر کرده باشید. برای یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات، دانستن چند نکته برای استفاده می تواند کمک بزرگی در انتخاب صابون مناسب باشد.

چرا یادگیری در مورد مواد شوینده مهم است؟

تاثیرات زیست محیطی: برای اکثر ما، وقتی هر چیزی را می خریم، تاثیرات زیست محیطی بسیار مهم است. بنابراین اگر برای شما مهم است که از تنها محیط زیست خود محافظت کنید، بهتر است از شوینده های بدون فسفات استفاده کنید و از شوینده های آنیونی استفاده نکنید زیرا این مواد شوینده به سختی به طور طبیعی تجزیه می شوند. به عنوان مثال، شوینده های لباسشویی معمولاً مواد شوینده آنیونی هستند. در حالی که مایعات ماشین لباسشویی معمولا غیر یونی هستند.

سلامت شخصی: پوست یا اطرافیان شما ممکن است به مواد شوینده حساس باشند. یا کسانی را دیده اید که به دلیل استفاده از انواع خاصی از شوینده ها دچار قرمزی و التهاب و خارش پوست شده اند. برای حل یا اجتناب از این مشکل بهتر است به برچسب مواد شوینده دقت کنید و شوینده ای با PH کمتر انتخاب کنید.

کاربردهای تخصصی و متفاوت: نکته مهم دیگر در انتخاب مواد شوینده این است که با توجه به زمینه استفاده از این مواد از یک سو و با توجه به وسعت نیاز مشتری از سوی دیگر، هر نوع پاک کننده به گونه ای طراحی می شود که پاسخگوی آن باشد. نیازهای خاص توجه به این سوال می تواند منجر به انتخاب ماده شوینده مناسب با نیاز فعلی ما شود

انواع نظافت

اولین شواهد باستان شناسی مواد شوینده مانند صابون به 2800 سال قبل از میلاد برمی گردد و برای مدت طولانی صابون تنها ماده شوینده موجود در دسترس بشر بود. اما صابون برای برآوردن تمام جنبه های سلامتی انسان مدرن کافی نبود. برای تمیز نگه داشتن مو، بدن، لباس و ظروف به انواع مختلفی از مواد شوینده نیاز داریم.

اگر به ردیف های قفسه های مواد شوینده در فروشگاه ها نگاه کنیم متوجه تنوع مواد شوینده می شویم. امروزه تولیدکنندگان مواد شوینده برای هر کاربرد مواد شوینده خانگی خاصی را به بازار عرضه می کنند تا بتوانند نیاز همه مصرف کنندگان را بهتر برآورده کنند.در ادامه به بررسی برخی از انواع شوینده ها می پردازیم.

یک نوع شامپو

به دلیل اهمیت سلامت مو، شامپو یکی از پرمصرف ترین مواد شوینده است و برای هر استفاده و هر نوع مویی شامپوی مخصوص وجود دارد. هیچ کس دوست ندارد با ریزش مو یا شوره سر مقابله کند و برای بهترین نتیجه، بهتر است از شامپوی مناسب موهای خود استفاده کنید.

یکی از انواع شامپوها شامپو بچه است. از آنجایی که موهای نوزادان و کودکان کمتر از بزرگسالان چرب است، برای شستن موهای کودکان باید از شامپو بچه با PH خنثی استفاده کرد. شامپوهای مختلفی برای بزرگسالان بسته به نوع مو و سلامت و نیازهای مراقبت از مو وجود دارد.

برای موهای خشک شامپوی مرطوب کننده مناسب است، پس اگر موهای خشکی دارید از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کنید. از طرفی افرادی که موهای خشک دارند، افرادی که موهای چرب دارند نباید سعی کنند به موهای خود نمک اضافه کنند. این افراد مستعد شوره سر هستند بنابراین بهتر است از شامپو موهای چرب استفاده کنند.

برای افرادی که موهای معمولی دارند، شامپوی مخصوص موهای معمولی ساخته شده است. اگر موهای شما خشک یا آسیب دیده است یا از رنگ مو استفاده می کنید، باید بیشتر از شامپو از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده با مرطوب کردن موها به حالت دهی موها کمک می کند و با استفاده از آن موهایی سالم به دست می آورد.

طیف دیگری از شامپوها؛ انواع مختلفی از شامپوهای درمانی و تخصصی مانند شامپوهای ضد شوره، ضد ریزش، تقویت کننده مو و غیره وجود دارد. بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. به غیر از شامپوی سر، شامپو بدن هم داریم که جایگزین مناسبی برای انواع صابون هاست. به طور کلی سطح pH این شامپو آن را برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب تر از صابون نواری می کند.

آب را بشویید

آب و صابون شستشو جایگزین خوبی برای صابون هستند. استفاده از آب توالت آسان است. علاوه بر این، pH برخی از انواع آب حمام به گونه ای تنظیم شده است که برای پوست های حساس نسبت به صابون ملایم تر باشد. همچنین در کارگاه ها و تاسیسات فنی و صنعتی که باید مواد مختلفی مانند چربی دست پاک شود، شستشوی آب تمیز می تواند موثر باشد.

انواع مواد شوینده لباسشویی

تمیزی لباس و منسوجات برای بهداشت فردی بسیار مهم است. به همین ترتیب، مواد شوینده علاوه بر تمیز کردن پارچه ها و همچنین حفظ شکل، رنگ و بافت آنها. آنها همچنین باید از ماشین لباسشویی محافظت کنند. به همین دلیل، تولیدکنندگان مواد شوینده انواع مختلفی از این شوینده ها را برای رفع نیازهای گسترده همه مصرف کنندگان عرضه کرده اند.

ماشین لباسشویی برای شستن لباس با دست انواع مختلفی دارد. برای شستن لباس ها با ماشین لباسشویی هم می توان از پودر لباسشویی و هم مایع لباسشویی استفاده کرد. بسیاری از این محصولات حاوی آنزیم هایی هستند که به از بین بردن موثر لکه ها کمک می کنند. زیرا این آنزیم ها مخرب هستند. آنها برای طبیعت بی ضرر هستند. برای شستن لباس های مشکی، علاوه بر شوینده های عمومی لباسشویی، شوینده های مخصوص لباس های مشکی و تیره نیز وجود دارد. این ماده شوینده بیشتر برای لباس های تیره و تیره مناسب است و محافظت بهتری در برابر سفید شدن و سفید شدن دارد.

علاوه بر استفاده از پودر یا مایع شوینده برای شستن لباس یا حوله با ماشین لباسشویی، می توانیم از نرم کننده نیز استفاده کنیم که از خشکی و زبری بافت پارچه جلوگیری می کند. در نتیجه، پارچه نرم و فزاینده ای خواهیم داشت. استفاده از نرم کننده به همراه پودر لباسشویی یا مایع به اتوکشی پارچه ها و کاهش الکتریسیته ساکن آنها کمک می کند.

انواع مایع ظرفشویی

یکی دیگر از کاربردهای مهم مواد شوینده و فروش عمده شوینده، شستن ظروف است. ضدعفونی کننده دست یکی از رایج ترین انواع شوینده های مورد استفاده در سراسر جهان است. برای شستن ظرف ها می توانیم از پودر، ژل یا قرص استفاده کنیم.

در کنار این آماده سازی ها، می توانیم از نمک ماشین ظرفشویی نیز برای دستیابی به نتایج بهتر استفاده کنیم. استفاده از نمک مناسب ظرفشویی می تواند به شستشوی بهتر ظروف کمک کند و با کمک به سفت شدن آب از ماشین ظرفشویی محافظت کند. یکی دیگر از مواد کمکی لاک ماشین ظرفشویی است که با کاهش کشش سطحی آب و تسریع در روند خشک شدن ظروف از ایجاد لکه های ناشی از رسوبات معدنی جلوگیری می کند و در نتیجه باعث درخشش بیشتر ظروف می شود.

یکی از رایج ترین پاک کننده های چشم سفید کننده است. به طور کلی دو دسته سفید کننده داریم. سفید کننده های کلر و سفید کننده های مبتنی بر اکسیژن سفید کننده های اکسیژن سازگار با محیط زیست و کمتر سمی هستند. یکی دیگر از پاک کننده های رایج خانگی، شیشه پاک کن و شیشه پاک کن است. به طور کلی ما دو نوع شیشه شوی داریم:

پاک کننده های شیشه حاوی آمونیاک هستند

شیشه پاک کن بدون آمونیاک

برای از بین بردن کثیفی های قابل مشاهده از سطوح مختلف می توان از یک پاک کننده جهانی استفاده کرد. یکی از مزایای این نوع پاک کننده این است که می توان از آن بر روی سطوح مختلف استفاده کرد و در هزینه خرید لوازم نظافتی صرفه جویی کرد. علاوه بر این، محصولاتی مانند پاک کننده های جهانی و ضدعفونی کننده های سطح، آلودگی های قابل مشاهده را از انواع باکتری ها و ویروس های روی سطوح حذف می کنند.

استفاده از مواد شوینده چه فایده ای دارد؟

تنوع زیاد صابون ها می تواند کمی گیج کننده باشد، نکته مهم در استفاده از صابون های مختلف  باباسلمان توجه به برچسب هایی است که اطلاعات روی آنها درج شده است. در عین حال توجه به اینکه هر کدام از آنها برای مصارف خاصی تولید شده اند می تواند به استفاده صحیح از آنها کمک کند. اگر پوست شما یا اطرافیانتان حساس هستند، از صابون با PH مناسب برای کاهش حساسیت استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از شامپو

هنگام انتخاب شامپو، همیشه از شامپوی مناسب موهایتان استفاده کنید. استفاده از شامپو برای موهای خشک و موهای چرب برای جلوگیری از خشکی مو و همچنین موهای چرب بسیار مهم است. همچنین افرادی که موهای خشک و آسیب دیده دارند و افرادی که از رنگ مو استفاده می کنند باید از نرم کننده همراه با شامپو استفاده کنند تا به حالت دهی و ترمیم موهای خود کمک کند. نوزادان فقط باید از شامپو بچه استفاده کنند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از شامپوی دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 1147
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: