اطلاعات در مورد دیزل ژنراتور
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


دیزل ژنراتورها منبع مهمی برای تولید برق موقت و اضطراری در بخش های مختلف از جمله خانوارها و صنایع بزرگ هستند.

دیزل ژنراتور (موتور برقی) چیست؟

دیزل ژنراتورها منبع و جایگزین قابل اعتمادی برای تولید برق مصرفی خانوارها و صنایع هستند. دیزل ژنراتورها با استفاده از دینام و موتور دیزل برق تولید می کنند. موتور این تجهیزات دیزلی است. نیروی موتور توسط یک دینام به برق قابل استفاده تبدیل می شود. سپس این انرژی به ساختمان های متصل به شبکه منتقل می شود. دیزل ژنراتورها معمولا به صورت سری در موتورخانه نصب می شوند. این کار دقیقاً انجام می شود تا مشکل در یک قسمت موتور باعث خرابی هر دو ژنراتور نشود. اگرچه هر ژنراتور به طور جداگانه سرویس می شود. در مواردی که قطعات دستگاه باید با هماهنگی کامل کار کنند. ژنراتورها در برابر خرابی همزمان آنها محافظت می شوند.

مقاله پیشنهادی: دیزل ژنراتور بالدوین

تاریخچه دیزل ژنراتورها

اکنون که می دانیم دیزل ژنراتور چیست، از نظر تاریخچه، جالب است که مخترع این اولین دستگاه را بشناسیم. اما نمی توان از شخص خاصی به عنوان مخترع دیزل ژنراتور نام برد. در واقع ایده دیزل ژنراتور پس از اختراع موتور دیزل و سپس دینام به وجود آمد. رودولف کریستین کارل دیزل مخترع موتور دیزل و مایکل فارادی نیز دانشمندی بود که دینام را اختراع کرد. اولین دیزل ژنراتورهای تولید شده بسیار سنگین و پر سر و صدا بودند. بعدها با تغییرات ساختاری آنها، با معرفی نمونه های امروزی و معرفی دیزل ژنراتورهای کم صدا، مشکل صدای بالای این دستگاه ها بسیار کاهش یافت.

ویژگی های دیزل ژنراتور

اجزای اصلی دیزل ژنراتور عبارتند از: محفظه احتراق، ژنراتور الکتریکی، کلاچ مکانیکی، تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک، تنظیم کننده سرعت، چارچوب پشتیبانی، باتری برای راه اندازی موتور که باعث راه اندازی دیزل ژنراتورها می شود. مخزن سوخت و پنل کنترل. دیزل ژنراتور را می توان به عنوان ژنراتور اصلی در ریزشبکه استفاده کرد و طراحی و اندازه آن باید متناسب با وظایف محوله باشد. این نوع ژنراتورها مورد استفاده قرار می گیرند و به مدت ده ثانیه برق تولید می کنند. در شرایط اضطراری، دیزل ژنراتورها می توانند به سرعت و به طور متناوب برق تولید کنند. با این حال، برای دستیابی به این امر، ژنراتورها باید اندازه مناسبی داشته باشند و با مخزن سوخت اضطراری مطابقت داشته باشند. این ژنراتورها موجود هستند و نصب آنها سخت نیست. دیزل ژنراتورها مزایای زیادی دارند. با این حال، آلودگی محیط زیست بزرگترین مشکل آنها محسوب می شود.

کارایی موتورهای دیزلی

بازده موتور تا حد زیادی به طراحی، اندازه یا ظرفیت مخزن، مکانیسم کنترل مصرف سوخت، سرعت کار، مکانیزم خنک کننده موتور و مواد بدنه بستگی دارد. اما عملکرد دستگاه در حین کار به شرایط بار، شرایط محیطی، بهره برداری و نگهداری و همچنین طراحی دستگاه بستگی دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از ارزیابی 82 دیزل ژنراتور متعلق به 5 شرکت، افزایش راندمان موتورها به اندازه آنها مرتبط است. زیرا موتورهای بزرگتر تکنولوژی پیشرفته تری دارند. اما از دیزل ژنراتورهای با توان 50 کیلووات یا کمتر در منازل، کشاورزی و ادارات کوچک استفاده می شود، زیرا در این موارد هزینه دستگاه مهمتر از کارایی آن است. از جمله می توان بازده دیزل ژنراتور و راندمان مصرف سوخت را اندازه گیری کرد.

مزایای دیزل ژنراتور

. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سوخت کمتری مصرف می کنند. این بدان معناست که مصرف سوخت موتورهای دیزلی در مدت مشابه کاهش یافته است. حتی این مقدار نیز گاهی به نصف کاهش می یابد. 2. سوخت دیزل ارزانتر از بنزین است، به این معنی که برای راه اندازی یک موتور دیزل هزینه بیشتری دارد. 3. از آنجایی که موتورهای دیزل کاربراتور ندارند، نیازی به تعویض شمع ندارند و در نتیجه نسبت به انواع دیگر موتورها قیمت کمتری دارند. روغن این موتورها فقط باید به موقع تعویض شود. 4. طول عمر یک دیزل ژنراتور سه برابر بیشتر از یک موتور بنزینی است. 5. ایمنی موتورهای دیزلی بالا و خطر آتش سوزی کم است. 6. این وسایل نقلیه در اندازه ها و اهداف مختلف موجود هستند و بنا به نیاز مشتری قابل حمل هستند.

طبقه بندی دیزل ژنراتورها

دیزل ژنراتورها بر اساس موتور طبقه بندی می شوند. موتورها نیز بر اساس میزان قدرت، تعداد لک لک، نوع عملکرد، سرعت چرخش، سیستم خنک کننده و روش راه اندازی طبقه بندی می شوند. 1. با توجه به میزان توان، میزان توان در موتورهای دیزل بر اساس سه استاندارد بین المللی اندازه گیری می شود: SAE (در آمریکای شمالی) DIN (در اروپا) JIN (در ژاپن) حداکثر توان موتور دیزل 20 کیلو وات است. و حداکثر 1000 کیلووات است. 2. بر اساس تعداد ضربات، موتورهای دو زمانه و چهار زمانه از پرطرفدارترین انواع این موتورها هستند. دستگاه های پنج و شش زمانه نیز در بازار موجود است اما کاربردی نیستند. 3. با توجه به نوع عملکرد در این گروه، توان و زمان بارگیری موتور در بازه زمانی معین در نظر گرفته شده و شامل موارد زیر است: 1. حالت آماده به کار اضطراری: در این حالت حداکثر قدرت موتور 100 ساعت است. در سال. 2. حالت آماده به کار دائم: در این حالت عملکرد موتور بدون توقف و نامحدود است. حالت استندبای نامحدود: در این حالت موتور نباید بیش از 250 ساعت در سال کار کند. · حالت آماده به کار محدود: این ماشین ها فقط برای تامین برق اضطراری استفاده می شوند. 4. موتورهای دیزلی بسته به سرعت چرخش با سرعت کم، متوسط ​​و زیاد می چرخند. 5. طبق روش استارت که شامل استارت دستی، استارت خودکار با استراحت طولانی، استارت خودکار بدون وقفه و استارت خودکار با استراحت کوتاه می باشد. 6. بر اساس سیستم خنک کننده که شامل خنک کننده گاز و آب است. به طور کلی دیزل ژنراتورها مقرون به صرفه بوده و انتخاب خوبی برای تامین برق در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی هستند.





:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: