کاغذ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


حتما این نام را بارها شنیده اید. اما به نظر شما اثر چیست و چه هدفی دارد؟ به طور کلی یاتاقان ها جزء مهم ترین و کاربردی ترین قطعات مورد استفاده در تجهیزات، ماشین آلات و ابزارهایی هستند که شما به صورت روزانه با آنها کار می کنید. این محصول در بسیاری از صنایع از ساخت هواپیما و خودرو گرفته تا ساخت صندلی های گردان استفاده می شود. در این مقاله از پینیون می خواهیم به این سوال که بلبرینگ چیست پاسخ دهد.

لاستیک چیست؟

بلبرینگ یکی از قطعات صنعتی اصلی و مهم در بسیاری از ماشین آلات و ابزارهای مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. بلبرینگ از کلمه انگلیسی Ball Bearing گرفته شده است که به معنای حمل بار و حمل نیرو در توپ های غلتشی است. این کلمه در واقع به معنای حمل توپ است که به آن بلبرینگ یا چرخ دنده یا توپ گردان می گویند.


از یاتاقان ها در تمامی تجهیزات دوار مانند صندلی های دوار برای جلوگیری از اصطکاک و سایش در سطح دوار استفاده می شود. به عنوان مثال در صنعت خودروسازی وجود بلبرینگ به حرکت و چرخش اجسام سنگین مانند چرخ خودرو کمک می کند. بلبرینگ ها برای جابجایی اجسام سنگین در کنار یکدیگر و جلوگیری از سایش با کاهش اصطکاک طراحی شده اند و یکی از مهم ترین اختراعات بشر به شمار می روند. اگر بلبرینگ ها نبود، تجهیزات فرسوده شده و زودتر نیاز به تعویض دارند. البته باید دقت کنید که باید نمونه های اورجینال این محصول را تهیه کنید که بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. برای یادگیری نحوه شناسایی بلبرینگ های اصلی، توصیه می کنیم مقاله ما را در مورد آن بخوانید.

یاتاقان ها از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

هر یاتاقان از اجزایی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و بر اساس آن وظیفه ای را انجام می دهند. این مواد عبارتند از:

راف

گلوله ها

مهر

حلقه داخلی و خارجی (کنسروها).

1) قفسه حمل

قاب یکی از مهم ترین قسمت های بلبرینگ است که شامل توپ می شود. رک وظیفه جلوگیری از تماس توپ ها و هدایت حرکت آنها را بر عهده دارد. سه نوع قفسه وجود دارد: جامد، پلیمری و قالبی. مواد قفسه عظیمی که ماشین کاری می شود از برنج و فولاد ساخته شده است. علاوه بر این، قفسه پلیمری از پلاستیک جامد با قالب گیری تزریقی ساخته شده است. در نهایت، قفسه های فشرده از ورق های فولادی و برنجی ساخته می شوند. انتخاب این عضو می تواند نقش اساسی در روند کار بلبرینگ داشته باشد. به همین دلیل در زمان راه اندازی و اجرای آن باید به سرعت چرخش، محدوده دما، حد نویز و محدوده گشتاور آن توجه شود.

2) بال

توپ ها یا عناصر نورد به شکل کروی، سوزن، استوانه، مخروط و بشکه هستند. توپ ها بسته به شکل آنها می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. همه آنها معمولا از آلیاژ کروم با خلوص بالا، سرامیک و پلاستیک ساخته می شوند. گلوله های گرد یکی از کاربردی ترین و پرکاربردترین انواع گلوله هستند. این قطعه مقاومت بالایی در برابر نیروی وارده به بلبرینگ ایجاد می کند و آن را از آسیب محافظت می کند. انواع دیگر توپ ها مانند مخروط ها برای مقاومت در برابر نیروهای اضافی در جهت شعاعی و محوری استفاده می شود.

علاوه بر این، توپ های استوانه ای نیز دوام عالی را از خود نشان می دهند. فاصله بین توپ های استوانه ای باعث سایش اولیه آنها می شود. گلوله های لوله بر خلاف آنها هرگز با یکدیگر برخورد نکردند و به دلیل فاصله کافی منفجر نشدند. علاوه بر این موارد، گوی های سوزنی کوچک در سایز بزرگ تولید و برای استفاده در بلبرینگ های کوچک وارد بازار می شود.

3) غیر گیرنده معقول

یک کاسه نمدی در داخل قفس و بین غلتک ها در فاصله مرکزی بین حلقه و قفس قرار می گیرد تا از نشت و ورود مواد اضافی از جمله روغن هیدرولیک جلوگیری شود. کاسه نمدی به اندازه کافی الاستیک است که به درستی کار کند. به همین دلیل از مواد الاستومری (نوعی پلیمر) ساخته می شوند. این قطعات در دو نوع تماسی (برای تماس با رینگ داخلی) و غیر تماسی تولید می شوند که هیچ تماسی با رینگ داخلی ندارند. ارتفاع دما در حین کار، طول عمر کاسه نمدی مورد استفاده در بلبرینگ را تعیین می کند.

4) داخل و خارج

قسمت اصلی بلبرینگ غشای داخلی و خارجی است. جنس این دو قسمت معمولاً فولاد آلیاژی با خلوص بالا است که برای حفظ حرکت توپ ها در یاتاقان قرار می گیرد. در برخی موارد مانند استفاده از یاتاقان در صنعت خودروسازی، به دلیل اهمیت وزن، یاتاقان های داخلی و خارجی از پلاستیک ساخته می شوند. البته باید در نظر داشت که مقاومت حرارتی این نوع کمتر از نوع فولادی است.

مواد و آلیاژها

انتخاب مواد و آلیاژ مورد استفاده برای ساخت گردن، سختی سطح یا مواد رنگ به طور مستقیم بر عملکرد، سختی و مقاومت رنگ تأثیر می گذارد. به طور کلی قطعات نورد مانند آلیاژ، گلوله و ... برای ساخت قطعات مختلف مانند آلیاژ یا گریتینگ استفاده می شود، فولاد کروم اندود بوده و از درجه سختی بالایی برخوردار است. دلیل این امر این است که محتوای کربن باعث ایجاد مقاومت در برابر سایش می شود. در برخی موارد از فولاد سخت شده سطحی که به میله فولادی معروف است استفاده می شود. این گونه تکیه گاه ها در برابر خوردگی و خوردگی مقاوم هستند، اما از طرف دیگر ظرفیت حمل بار پایینی دارند. رنگ‌های سرامیکی برای کاربردهای با سرعت و دمای بالا وزن سبک‌تری دارند، اما عملکرد و عملکرد بهتری دارند. یکی از سوالات دیگری که ممکن است بسیاری از کاربران داشته باشند این است که ویژگی های آلیاژی مواد یاتاقان چیست که در زیر به تفصیل توضیح خواهیم داد.

به طور معمول، سازندگان بلبرینگ از دو آلیاژ تولید شده بر اساس استانداردهای AISI 420 و AISI 52100 برای تولید بلبرینگ استفاده می کنند. نوع آلیاژ مورد استفاده در تولید بلبرینگ بسته به نوع و کاربرد آن تعیین می شود. به عنوان مثال، فولاد با سختی بالا برای تولید یاتاقان های بشکه ای بزرگ استفاده می شود. در تولید بلبرینگ هایی که به مرور زمان در معرض دمای بالا، گرما و زنگ زدگی قرار می گیرند. از فولاد مقاوم در برابر حرارت یا زنگ زدگی استفاده می شود. به علاوه برای افزایش مقاومت این نوع بلبرینگ ها از مواد پلاستیکی و سرامیکی استفاده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، مواد و آلیاژهای مورد استفاده در تولید یاتاقان ها بسته به نوع کاربرد و عملکرد آن تعیین می شود. برخی از بلبرینگ ها از ورق های فولادی فشرده استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از ورق های برنجی، پلاستیک، آلیاژهای سبک مخلوط با فولاد و غیره استفاده می کنند.

انواع بانک ها بر اساس ساختار

انواع مختلفی از بلبرینگ وجود دارد. هر کدام از این ها را می توان بر اساس ویژگی هایشان به دسته هایی تقسیم کرد که یکی از این دسته ها بر اساس ظاهر است که به صورت زیر طبقه بندی می شود. اما هر یاتاقان با توجه به شکل خود عملکرد متفاوتی دارد. و هر نوع بلبرینگ را با توجه به شکل ظاهری و شکل آن با توضیح مفصل در مورد اینکه بلبرینگ چیست توضیح می دهیم.

توپ اتاق عمیق

بلبرینگ شیار عمیق یکی از پرکاربردترین انواع بلبرینگ می باشد. وجود شیارهای دایره ای عمیق در هر لبه با شعاع شعاع گوی مورد استفاده دلیل نامگذاری این محصول است. شیارهای تعبیه شده به بلبرینگ شیار عمیق اجازه می دهد تا بارهای رادیکال بالا را همراه با مقدار کمی نیروی محوری تحمل کند. علاوه بر این، این خرس ها قادر به تحمل بارهای رادیکال و محوری هستند. برای دانستن نوع بار اعمال شده به لنت؛ توصیه می کنیم مقاله ما را در این زمینه مطالعه کنید. خرید از سایت 1688



تعداد و اندازه توپ های استفاده شده در این نوع به کشسانی رینگ ها بستگی دارد. بلبرینگ های شیار عمیق در انواع تک ردیفه، دو ردیفه و استیل ضد زنگ تولید می شوند. نوع دیگر دارای شیار عمیق در دو طرف نمد یا لیوان لاستیکی است که به دلیل فاصله بین فنجان نمدی و حلقه داخلی باعث افزایش سرعت این نوع بلبرینگ می شود. سهولت نصب این محصول باعث شده تا در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد. با توجه به نوع و طبقه بندی آنها، یاتاقان های شعاعی به طور گسترده ای در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله، ماشین آلات ساختمانی، خودروسازی، جعبه فرمان، دینام، یاتاقان ها، چرخ های عقب خودرو و غلتک های کششی استفاده می شود.

بلبرینگ تماس زاویه ای

این نوع حامل از نظر ظاهری مشابه نوع پارگی است. تنها تفاوت در رینگ داخلی و خارجی و نوع حرکت زاویه ای بین رینگ ها است. علاوه بر این، حلقه های موجود در مفصل تماس زاویه ای به یکدیگر منتقل می شوند. در بیشتر موارد در ساخت این نوع خانواده از دو ردیف توپ استفاده می شود. در این محصول امکان حمل بار شعاعی و محوری به صورت همزمان وجود دارد. زاویه تماس حلقه داخلی مستقیماً با ظرفیت بار محوری در زاویه تماس زاویه ای و رابطه معکوس با ظرفیت تحمل بار شعاعی دارد. یاتاقان های تماس زاویه ای معمولا در گیربکس های خودرو استفاده می شود. علاوه بر این، این نوع محصول در ماشین‌های CNC، ماشین‌های فرز پیشرفته، ماشین‌های صنعتی و ابزارهایی که به سرعت و استحکام بالا در عین حال نیاز دارند نیز استفاده می‌شود.

بلبرینگ های خود تنظیم

یکی دیگر از انواع بلبرینگ خود تراز، بلبرینگ خود تراز می باشد که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. این نوع بلبرینگ دارای دو ردیف توپ و یک حلقه بیرونی مشترک است. این محصول در مواقعی که به دلیل انحنای شیار ساچمه ای در محور بلبرینگ ناهماهنگی و ناهماهنگی وجود دارد، می تواند تنظیمات لازم را به صورت خودکار انجام دهد. یاتاقان های خودتنظیم اغلب در مواردی استفاده می شوند که زاویه و انحراف پس از مدت زمان معینی تحت تأثیر عوامل مختلف افزایش یا کاهش یابد. رایج ترین کاربرد بلبرینگ های خود تراز در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله و غیره است.

بلبرینگ سرامیکی کامل

متداول ترین یاتاقان های ساخته شده و مورد استفاده در صنایع مختلف لنت های تمام سرامیکی هستند. همانطور که از نام آن پیداست، تمام اجزا از سرامیک (نیترات سیلیکون یا اکسید زیرکونیوم) ساخته شده اند. این بخش دارای سطح صاف و ابعادی یکنواخت است که باعث اصطکاک کمتر و در نهایت مصرف انرژی کمتری برای چرخش چرخ یا میل لنگ می شود. تمامی بلبرینگ های سرامیکی دارای خواص ویژه ای مانند عایق الکتریکی، سرعت بالا، عمر طولانی، بازده اقتصادی، مقاومت در برابر سایش و پارگی، وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، اصطکاک کم، مقاومت شیمیایی و مناسب برای دماهای بالا تا 1000 درجه می باشند. درجه سلسیوس. به همین دلیل بیشتر در صنایعی مانند هوافضا، موتور سیکلت و تولید اتومبیل های مسابقه ای و موتورهای الکتریکی صنعتی استفاده می شود.

بلبرینگ سرامیکی هیبریدی

این نوع محصول از بدنه استیل و توپ های سرامیکی ساخته شده است. توپ های سرامیکی در مواقعی که به سرعت بالا نیاز است عملکرد خوبی دارند. سرامیک به کار رفته در گوی ها سبکتر از فولاد بوده و همچنین از درجه سختی بالاتری نسبت به فولاد برخوردار است. به دلیل ساختار غیر متخلخل گلوله های سرامیکی، عملاً هیچ اصطکاک وجود ندارد زیرا در بلبرینگ ها حرکت می کنند و چرخش سریع تری نسبت به توپ های فولادی ایجاد می کنند. از مهمترین خواص بلبرینگ های هیبریدی سرامیکی می توان به سرعت بالا، افزایش عمر تجهیزات، وزن کم، سختی بالا، راندمان بالا و کاربرد همه جانبه در انواع ماشین ها اشاره کرد. بیشترین کاربرد این محصول در حمل و نقل هوایی، موتورهای الکتریکی، خودروهای مسابقه ای، تجهیزات آزمایشگاهی و ... می باشد و در واقع این نوع بلبرینگ در تمامی مواردی که به سرعت، اصطکاک کمتر و طول عمر بیشتر نیاز است بهترین انتخاب است.

انواع موجودی بر اساس کشور سازنده

سایر بلبرینگ ها بر اساس کشور سازنده آنها طبقه بندی می شوند. اکثر بلبرینگ های موجود در بازار ایران امروزه در کشورهای آلمان، چین و ژاپن تولید می شوند. هر کدام از این محصولات کیفیت و قیمت متفاوتی دارند. در زیر، ویژگی های هر یک از آنها را می دانیم. بلبرینگ چیست و واقعاً توسط کدام کشورها تولید می‌شود، نمی‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد بهترین نوع به کاربر بدهد، بنابراین ما هر یک از آنها را به تفصیل شرح می‌دهیم تا بتوانید بهترین را برای خرید انتخاب کنید.





:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 22 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: