نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

 



ارز دیجیتال، ارز دیجیتال، ارز رمزنگاری شده و ارز رمزنگاری شده نام‌های دیگر ارزهای دیجیتال در زبان فارسی هستند که به همین مفهوم اشاره دارند. یک ایده احمقانه و گیج کننده برای بسیاری از مردم. در این مقاله قصد داریم شما را با ارز دیجیتال و هر آنچه که مربوط به آن است به زبانی ساده آشنا کنیم. از کاربرد، خطرات، تفاوت ها، مزایا و معایب آن نسبت به ارز معمولی، مفاهیم جدیدی مانند بلاک چین، استخراج، کیف پول و صرافی. اگر می‌خواهید جلوتر از این انقلاب باشید، با کشور بلاک چین همراه باشید تا به طور کامل بفهمید که ارز دیجیتال چیست و ایده‌هایی که به دنیای ما آورده است.

یادداشت مهم:

• ارز دیجیتال نوعی پول است که به صورت فیزیکی تولید نمی شود و برخلاف ارزهای معمولی مجازی است.

بهترین معادل برای ارز دیجیتال، ارز دیجیتال است

• بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده در تاریخ است که در سال 2008 راه اندازی شد.

• ارز دیجیتال با استفاده از فناوری رمزگذاری امنیت تراکنش ها را فراهم می کند.

• ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. یعنی هیچ واسطه یا ارگان دولتی بر آن کنترل و نظارت ندارد.

• ما به یک کیف پول دیجیتال برای ذخیره ارزهای رمزنگاری شده نیاز داریم.

• قیمت ارزهای دیجیتال توسط عوامل مختلفی تعیین می شود که از مهمترین آنها می توان به عرضه و تقاضا اشاره کرد.

• قانونگذاران هنوز در مورد قانونی بودن ارزهای رمزپایه به توافق نرسیده اند و قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

ارز دیجیتال چیست؟

توضیحی در مورد مفهوم ارز دیجیتال

منبع: money.com

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی شکلی از پول است که به صورت دیجیتال یا مجازی ایجاد می شود و می توان از آن برای مبادله استفاده کرد. Cryptocurrency از دو کلمه Crypto به معنی رمزنگاری و Currency به معنی ارز تشکیل شده است. بنابراین، اصطلاح "ارز رمزنگاری" بهترین گزینه برای آن است.

ارزهای رمزنگاری شده تمام ویژگی های ارزهای رایج به جز ساختار فیزیکی خود را دارند و از فناوری رمزنگاری برای ایمن سازی و تأیید تراکنش ها استفاده می کنند. با محدودیت های بسیار کمتری مانند تراکنش های بانکی می توان آن را انتقال داد، با ارزهای دیگر مبادله کرد، به صورت آنلاین خریداری کرد و غیره. اولین ارز دیجیتال بیت کوین بود که در سال 2008 توسط فردی ناشناس به دنیا معرفی شد. در قسمت های بعدی بیشتر در مورد این ارز دیجیتال و مهم ترین ارزهای دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال چیست؟

برای درک نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال، بهتر است ابتدا با امور مالی سنتی آشنا شوید. برای انتقال پول و استفاده از خدمات مالی باید به بانک مراجعه کنیم. بانکی که دارای محدودیت هایی مانند داشتن حداقل 18 سال سن است. بانک هویت ما را تأیید می‌کند، امضای ما را ثبت می‌کند و با شماره‌ای مشخص حساب باز می‌کند. هر پولی که به این شماره حساب واریز شود متعلق به ماست و برداشت از آن فقط با رضایت و امضای ما انجام می شود.

تمام تراکنش های حساب بانکی در حسابی ثبت می شود که فقط بانک به آن دسترسی دارد. موجودی هر حساب با افزودن و تفریق تاریخچه تراکنش آن حساب مشخص می شود. هنگامی که ما درخواست انتقال یا برداشت پول از حساب خود می کنیم، بانک دو فاکتور را برای جلوگیری از کلاهبرداری بررسی می کند:

Identity: بررسی می کند که آیا درخواست کننده انتقال با صاحب حساب یکی است یا خیر.

موجودی حساب: برای اطمینان از اینکه حساب دارای مبلغی برابر با مبلغ درخواستی است.

اما ارزهای دیجیتال دیگر اخبار بانکی یا موسسه مرکزی برای تعیین قوانین و افتتاح حساب ندارند. با کدهای برنامه نویسی توزیع شده، همه چیز به صورت خودکار انجام می شود.

تفاوت پول معمولی و ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال ویژگی اصلی تبدیل شدن به پول را دارند و بنابراین شباهت های زیادی بین ارز دیجیتال و ارز فیات وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو برای معاملات استفاده می شوند و هر دو قابلیت اشتراک گذاری را دارند. در کنار ویژگی‌های اصلی، ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از پول معمولی متفاوت می‌کند. این توابع را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

تمرکززدایی: مفهوم تمرکززدایی با تولد بیت کوین رایج شد. تمرکززدایی به این معنی است که کنترل بازار ارز دیجیتال در دست یک سازمان یا نهاد دولتی نیست.

شفافیت: در دنیای ارزهای دیجیتال، همه چیز به صورت شفاف ثبت می شود. به لطف وجود مرورگرهای بلاک چین، امکان ردیابی و ردیابی تراکنش های مختلف وجود دارد.

مطابقت: اگر به اشتباه یا به هر دلیلی کالای خود را به آدرس دیگری ارسال کرده باشید، امکان بازگرداندن آن وجود ندارد.

سرعت و دسترسی: ارز دیجیتال محدودیت های جغرافیایی را حذف کرده است. همچنین، در پلتفرم بلاک چین، تراکنش‌ها تقریباً بلافاصله در شبکه منتشر می‌شوند و در عرض چند دقیقه تأیید می‌شوند.

امنیت: استفاده از رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی به امنیت ارزهای دیجیتال کمک می کند. فقط صاحب کلید خصوصی می تواند به دارایی دسترسی داشته باشد و عملیات ارسال را انجام دهد.

نیازی به مجوز ندارید: برای استفاده از پول دیجیتال فقط به اینترنت، کیف پول و دارایی نیاز دارید و نیازی به دریافت مجوز از جایی ندارید.

چند دسته از ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

تفاوت بین سکه و توکن

ارزهای دیجیتال را می توان از چند دیدگاه طبقه بندی کرد. در زیر نمونه ای از این تقسیم بندی را مشاهده می کنید.

در دسته بندی کلی، ارزهای دیجیتال را می توان به دو گروه بیت کوین و آلت کوین تقسیم کرد. بیت کوین به دلیل ماهیت پیشگامانه و ویژگی های خاص خود به صورت یک تافته جداگانه بافته می شود. بنابراین، تمام رمزارزهای ایجاد شده پس از آن، آلتکوین نامیده می شوند. آلت کوین از ترکیب دو کلمه Alternative و Coin تشکیل شده و به معنای ارز جایگزین است.

از طرفی ما یک دسته بندی به نام کوین و توکن داریم سکه ها بلاک چین مخصوص به خود را دارند. مانند بیت کوین و اتریوم اما توکن‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که روی بلاک چین‌های دیگری مانند اتریوم اجرا می‌شوند. توکن ها در طراحی و پیاده سازی ساده تر از سکه ها هستند. زیرا آنها نیازی به طراحی یک بلاک چین جدید ندارند

گروه دیگری که در این دسته می توانیم به آن توجه کنیم، ارزهای رمزنگاری شده یا همان چیزی است که به آن پس انداز می گوییم. دارایی هایی مانند Monero، ZCash و Dash از جمله ارزهایی هستند که به محافظت از حریم خصوصی کاربران کمک می کنند. به این ترتیب از انتشار اطلاعات جلوگیری می کنند و امکان نظارت و پیگیری تراکنش ها را از بین می برند.

بیت کوین و میم کوین دسته دیگری از ارزهای دیجیتال هستند. بیت کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که تقریباً هیچ ارزش واقعی ندارند و نمی توان به آنها اعتماد کرد. محبوبیت بیت کوین ها در این واقعیت نهفته است که گاهی اوقات می توانند ثروت زیادی برای صاحبان خود به ارمغان بیاورند. اما معمولا باعث ضرر کاربران می شوند. Memecoin ها نیز دارایی هایی هستند که اغلب از تصاویر پرطرفدار رسانه های اجتماعی (مم ها) به دست می آیند.

ارزهای دیجیتال محبوب چیست؟

انواع ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم ارز دیجیتال آشنا شدید، تعدادی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال در جهان را معرفی می کنیم.

بیت کوین دارای نماد BTC است: این اولین ارز دیجیتال است و در سال 2008 توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین همیشه در جایگاه اول در نمودار ارزهای دیجیتال قرار داشته و در تمام این سال ها به کار خود ادامه داده است. این باعث شده است که نوسانات ثابت قیمت بیت کوین به یک بازار مهم و مخرب تبدیل شود.

اتریوم با کد ETH: دومین  اخبار ارز دیجیتال بیت ارز با ارزش بازار با ویژگی هایی مانند قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز اتریوم نام دارد. اتریوم را می توان جدی ترین رقیب بیت کوین از نظر ارزش بازار دانست که بیت کوین چندین برابر به آن نزدیک می شود.

تتر با توکن USDT: تتر اولین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است که خود را به خوبی ثابت کرده است. تتر که با نام دلار دیجیتال نیز شناخته می شود، یکی از 5 ارز دیجیتال برتر بازار است و در حال حاضر با ارزش بازار تقریباً 80.2 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد.

بایننس کوین و توکن BNB: توکن دیجیتال BNB که با فاصله زیادی از رقبای خود جایگاه چهارم را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است، ارز اصلی زنجیره BNB است. بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند اغلب این ارز دیجیتال را همراه با بیت کوین و اتر خریداری می کنند.

سایر ارزهای رمزنگاری شده پرطرفدار: از دیگر ارزهای رمزنگاری شده مهم که همیشه با سر و صدا و اخبار زیادی همراه هستند، می توان به نماد ریپل XRP، نماد مونرو XMR، نماد دوج کوین Doge و نماد شیبا SHIB اشاره کرد. هر چند این دو مورد آخر مم هستند و از نظر فنی حرف جدیدی برای گفتن ندارند. با این حال، نام این ارز دیجیتال معمولاً در تیترهای اخبار شنیده می شود.

خطرات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را بررسی کنید

نسبت ریسک به پاداش چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال بی ثبات است و بنابراین سرمایه گذاری در این دارایی ها ریسک بالایی دارد. نادیده گرفتن مفاهیم اولیه و عدم تجربه در برخی زمینه ها می تواند کاربران را به اشتباه سوق دهد. کلاهبرداران و سودجویان با وعده های سود بالا، کاربران ناآگاه را فریب می دهند. برخی از این خطرات به شرح زیر است.

ریسک کاربر: از آنجایی که هیچ راهی برای لغو یا معکوس کردن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال وجود ندارد، خطاهای کاربر اغلب می‌تواند به معنای از دست دادن دارایی‌های آنها باشد.

ریسک نظارتی: وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال در اکثر کشورها هنوز نامشخص است. برخی آنها را ارز و برخی دیگر اوراق بهادار می دانند. شدت کمیسیون امنیت و مبادلات در سال‌های اخیر همواره به اتفاقاتی منجر شده است که نوسان ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

ریسک شخص ثالث: بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران با صرافی ها، اپلیکیشن های غیرمتمرکز و غیره کار می کنند و نگهداری سرمایه خود را به آنها می سپارند. هرگونه کلاهبرداری یا اختلاس توسط هر یک از این اشخاص ثالث منجر به از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد.

ریسک شکست پروژه: دنیای ارزهای دیجیتال بسیار شبیه به فضای راه اندازی است و احتمال شکست پروژه نیز زیاد است. بیشتر تیم ها برای رسیدن به اهداف خاص کار می کنند و افرادی که به آنها اعتقاد دارند در پروژه های آنها سرمایه گذاری می کنند. شکست یا خروج برخی از اعضای مهم تیم منجر به کاهش قیمت ارز دیجیتال و در نتیجه ضرر سرمایه‌گذاران خواهد شد.

خطر برنامه نویسی بد: بسیاری از پلتفرم ها، مانند برنامه های وام دهی، از قراردادهای هوشمند خودکار برای کنترل سپرده های کاربران استفاده می کنند. اشتباه در کدهای برنامه نویسی این قراردادهای هوشمند منجر به هک های فراوان و سرقت میلیون ها دلار شده است. نمونه ای از این مشکل را می توان به وضوح در هک پول بلاک چین مشاهده کرد.

ریسک دستکاری بازار: دستکاری بازار یک مشکل بزرگ در فضای ارزهای دیجیتال است. بورس ها یا نهنگ ها اغلب به دستکاری قیمت متهم شده اند. علاوه بر این، پمپاژ و تخلیه ارزهای دیجیتال آسیب زیادی به تعداد زیادی از کاربران وارد کرده است.

ارزش  بیت ارز های دیجیتال چگونه تعیین می شود؟

وب سایت ها و انجمن هایی مانند Coin Market Cap قیمت ها را بر اساس چندین عامل تعیین می کنند. ارزش یک ارز دیجیتال در یک وب سایت مرجع با روشی بر اساس عوامل مختلفی که در دسترس کاربر عادی قرار دارد تعیین می شود. برخی از مهم ترین عوامل در تعیین ارزش یک ارز دیجیتال عبارتند از: عرضه و تقاضا، استفاده در دنیای واقعی، نفوذ رسانه های اجتماعی و افراد مشهور، مسائل حقوقی، حواله ها، خطرات و هک. و غیره

علاوه بر این، اخباری در مورد هر ارز دیجیتال وجود دارد که گاهی اوقات می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، احتمال رکود و دلاری شدن قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین تاثیر هارد فورک شانگهای بر قیمت اتریوم نمونه دیگری است که تاثیر اخبار را بر قیمت ارزهای دیجیتال نشان می دهد. جدای از اینها، دارایی های مختلف نیز روش های قیمت گذاری متفاوتی دارند. به عنوان مثال، مکانیسم قیمت گذاری NFT با روش قیمت گذاری بیت کوین متفاوت است. با مطالعه این چند مورد می توانید متوجه شوید که فرآیند تعیین قیمت ارزهای دیجیتال چقدر پیچیده است.





:: بازدید از این مطلب : 22627
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: