معایب کشش میلگرد چیست؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی



به فرآیند نصب میلگرد، قرار دادن میلگرد در بتن فرآوری شده و مسلح شده قبلی و عدم قرار دادن میلگرد در سازه قبل از بتن ریزی گفته می شود. به همین دلیل است که میلگرد در عمل به عنوان یک نوع اتصال تعمیری برای ترمیم عیوب موجود یا افزودن قطعه جدید به سازه استفاده می شود.

در واقع چیزی به نام کاشت میلگرد وجود ندارد، یعنی کاشت میلگرد به خودی خود هیچ ایرادی ندارد و به تجهیزات آسیب نمی رساند. تنها در صورت عدم استفاده از مواد صحیح و یا عدم رعایت قوانین نصب اتصالات می تواند به سازه آسیب برساند یا آسیب برساند.

کاشت میلگرد چه معایبی دارد؟

یکی از معایب کاشت میلگرد را می توان افزایش بار روی قسمت های مختلف سازه دانست. برای درک بهتر این مشکل فرض کنید که در یک سازه بتنی پس از ساخت سازه و افزایش سطح پوشش می خواهیم با کاشت میلگرد در تیر بتنی تیر کنسول نصب کنیم. اما این کنسول از قبل مهندسی نشده است و می تواند وزن را تحمل کند. روی تیر بتنی است، محاسبه نشده است. در صورتی که تمامی محاسبات به درستی انجام شود و کاشت میلگرد طبق ضوابط و صحیح باشد. وزن تیر کنسول به تیر بتنی منتقل می شود. اما آنچه باید به آن توجه شود این است که آیا این پرتو می تواند گشتاور اضافه کنسول را تحمل کند یا خیر.

معایب بالقوه کاشت میلگرد چیست؟

گفتیم چیزی به نام کاشت میلگرد وجود ندارد و نکات منفی مربوط به کاشت میلگرد عمدتاً به دلیل سختی انجام این کار است. از جمله این دشواری ها در پیش بینی قیمت میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمال خطای غیر قابل اصلاح

امکان خوردگی و سایش صفحات فلزی

عدم انعطاف پذیری تقویت

تغییرات در نیروهای طبیعی سازه

افزایش وزن سازه

نکات مهم در کاشت میلگرد

در کاشت میلگرد باید به چند نکته توجه کرد تا کار به درستی انجام شود و در هنگام کاشت میلگردها آسیب و نقص به حداقل برسد. یکی از مهمترین مواردی که در کاشت میلگرد باید به آن توجه کرد، عمق کاشت است. زیرا اگر عمق سوراخ کمتر از حد مورد نیاز باشد، اتصال آرماتور به درستی انجام نمی شود و قادر به پاسخگویی به بار نخواهد بود.

آیا می خواهید بدانید عمق کاشت میلگرد چقدر است؟ ساده ترین راه استفاده از نرم افزار مربوطه می باشد.از دیگر راه های این کار می توان به استفاده از فرمول ها و محاسبه عمق کاشت به صورت دستی اشاره کرد. یا از نمودار عمق کاشت استفاده کنید. میز کاشت با توجه به ویژگی های چسب توسط کارخانه چسب کاشت میلگرد تهیه می شود. و عمق کاشت با توجه به اندازه پیچ نشان داده شده است.

معایب عمق کاشت آرماتور

آیین نامه بتن ایران علاوه بر عمق کاشت میلگرد، یک سری قوانین را نیز تعریف می کند که رعایت آنها منجر به اجرای صحیح کاشت می شود و از بروز عیوب کاشت میلگرد جلوگیری می کند. یکی از مواردی که در ABA گنجانده شده این است که حداقل تغییر آرماتور ایمپلنت از حالت اولیه در لحظه پارگی باید بیش از 8 درصد باشد.

همچنین در آیین نامه بتن ایران آمده است که حداقل فاصله بین میلگردها نباید کمتر از 5 برابر قطر میلگرد باشد. همچنین هنگام قرار دادن میلگردها در یک ستون، سطح مقطع کل میلگردها باید 8/0 تا 8 درصد سطح مقطع ستون باشد. یک پوشش کامپوزیت نیز باید به عنوان پوشش میلگرد استفاده شود و در برابر رطوبت آب بندی شود.

نکته دیگری که در کاشت میلگرد باید به آن توجه کرد، استفاده از چسب کاشت میلگرد مناسب است. همانطور که می دانید برای چسباندن میلگرد به جای خاک رس از چسب مخصوص استفاده می شود. این چسب برای اتصال میلگرد با مشخصات زیر مناسب است:

استفاده از آن سریع و آسان است.

باید مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته باشد و میله و پیچ را از خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند.

قابل استفاده در سطوح افقی و عمودی.

قابل استفاده در محیط های مرطوب و زیر آب.

تمرکزش بالاست

هیچ حلالی در آن وجود ندارد.

میلگرد را محکم محکم کنید و روی بتن محکم کنید.

نکاتی برای قرار دادن آرمیچر

اخرین حرف

معایب افزایش در واقع عوارض جانبی ناشی از کاشت نیست و خود افزایش عوارض جانبی ایجاد نمی کند. در واقع استفاده نادرست یا بی توجهی به قوانین کاشت می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

از معایب کاشت میلگرد فقط می توان به این نکته اشاره کرد که اگر از طریق روش کاشت میلگرد قسمت جدیدی به سازه اضافه شود، احتمالاً قسمت قبلی سازه که قسمت جدید را معرفی کرده است، بتواند بار ایجاد شده را تحمل کند. بخش اخبار خیر. وجود چنین مواردی در محاسبات اولیه ساختمان پیش بینی نشده بود و اقدامی برای مقاوم سازی ساختمان در مقابل آن صورت نگرفت.





:: بازدید از این مطلب : 78325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: