مقدمه ای برای تحصیل در قبرس
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


قبرس شمالی یکی از بهترین مقاصد سفر برای دانشجویان ایرانی است. برای تحصیل در قبرس نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و دانشجویان در صورت قبولی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه می توانند بلافاصله شروع به تحصیل کنند. به علاوه هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی ارزانتر است. علاوه بر این، دانشجویان می توانند پس از چندین ترم تحصیل در دانشگاه های قبرس در برنامه تبادل دانشجو شرکت کرده و در دانشگاه های اروپا و آمریکا ادامه تحصیل دهند. به عبارتی تحصیل در قبرس می تواند پلی برای تحصیل و سفر به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا باشد. ما در گروه مشاوران مهاجرتی ادب به عنوان نمایندگان رسمی دانشگاه مدیترانه شرقی دارای کادری مجرب و مهارت های حرفه ای هستیم تا فرصت های آموزشی را برای شما تضمین کنیم.

قبرس در واقع یک کشور جزیره ای و یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه است که در جنوب ترکیه قرار دارد. قبرس شمالی در قسمت شمال شرقی جزیره قبرس واقع شده است، قسمت شمالی که از سال 1974 از قسمت جنوبی جدا شد و به این ترتیب 37 درصد جزیره توسط ترکان جزیره فتح و اداره شد و از سال 1983 به عنوان کشور قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. اگرچه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره قرار دارند و در واقع به هم متصل هستند، اما نژادها و قومیت ها، قوانین، فرهنگ ها و حتی زبان های آنها با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه، مردم قبرس شمالی عمدتاً مسلمان و ترک هستند و مردم قبرس جنوبی عمدتاً مسیحی و یونانی هستند.

قبرس شمالی با جمعیتی در حدود 320000 نفر به 6 منطقه و قبرس شمالی دارای 5 شهر اصلی است: نیکوزیا (که لفکوشا پایتخت آن است)، فاماگوستا، گیرنه، لفکا و مورفور. این جزیره در بین مردم جهان از جمله کشورهای همسایه آسیایی و اروپایی به ویژه برای سفر و گردشگری و تحصیل و سرمایه گذاری بسیار محبوب است و جای تعجب نیست که مشاغل مربوط به مهمان نوازی و گردشگری در این کشور بسیار محبوب است (و البته همین دوره ها در دانشگاه ها ارائه می شود) در کنار صدها رشته تحصیلی دیگر که کشور را به آینده ای روشن سوق می دهد.

همانطور که کمتر گفته شده است، قبرس شمالی یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای تحصیل است. به خصوص از کشورهای آسیایی و اروپایی و عمدتاً از اروپای شرقی. دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در قبرس شمالی: اعتبار بالا و خاص دانشگاه های این کشور به ویژه 5 دانشگاه برتر آن در جهان از جمله دانشگاه EMU، انعطاف پذیری شرایط تحصیل و میزان پذیرش دانشجویان خارجی، هزینه مناسب و کم تحصیل و زندگی در این کشور، جاذبه ها، جاذبه های تفریحی و گردشگری، فرصت های سرمایه گذاری و .... نیکوزیا (لفکوشا) و فاماگوستا با تمام استانداردها و معیارها از جمله تحصیلات و دانش آموزان دو شهر از بهترین شهرهای کشور هستند.

البته قبرس شمالی طی سال‌های پس از استقلال، پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های دیگر از جمله ساخت‌وسازهای عمرانی و شهری داشته است که در نتیجه پیشرفت‌هایی در فناوری و محاسبات، اقتصاد، تجارت، آموزش، خدمات دولتی و روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها حاصل شده است. جهان به ویژه کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه. همچنین، امروزه  مهاجرت به  قبرس به دلیل رشد اقتصادی قوی و همچنین بازار املاک مسکونی، مناطق تفریحی و تجاری و پروژه های ساختمانی و مهندسی عمده، به یکی از قطب های سرمایه گذاری در جهان تبدیل شده است. همچنین گردشگران زیادی از انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و سایر کشورها می باشند. در تابستان به سواحل کشور می رود.

فرودگاه بین المللی قبرس شمالی Arjan نام دارد و با علامت اختصاری ECN نشان داده شده است. تمام پروازها به قبرس شمالی و از آن باید در ترکیه توقف داشته باشند. به عنوان مثال، پرواز ترکیش ایرلاینز از تهران به ارجان در استانبول توقف خواهد داشت و پرواز سان اکسپرس از تهران به ارجان نیز در ازمیر توقف خواهد داشت. مدت زمان پرواز از تهران به ارجان با احتساب توقف و تعویض هواپیما حدودا 6 تا 7 ساعت می باشد. زبان اصلی ساکنان قبرس شمالی ترکی است. اما بسیاری از مردم این کشور به زبان یونانی نیز مسلط هستند. زبان انگلیسی نسبت به زبان یونانی از محبوبیت کمتری برخوردار است، اما در بسیاری از مناطق و اقشار به ویژه در محافل فرهنگی و دانشجویی، در محافل گردشگری و فرهنگی و همچنین در محافل آموزشی کاربرد فراوانی دارد و بیشتر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه انگلیسی می دانند.

شرح مختصری از قبرس شمالی

نام رسمی: جمهوری ترک قبرس شمالی

پایتخت: نیکوزیا (Lefkosia) شمالی

نوع حکومت: جمهوری

واحد پول: لیر/یورو و دلار ترکیه نیز به عنوان ارزهای جزئی در این کشور رایج هستند.

زبان رسمی: ترکی استانبولی

مساحت کل زمین: 3354 کیلومتر مربع

توزیع کشور: 6 ناحیه رسمی

جمعیت: حدود 350 هزار نفر

بزرگترین شهر: نیکوزیا

محبوب ترین شهرها: نیکوزیا، فاماگوستا، گیرنه، مورفو، لفکا

آب و هوا: مدیترانه ای معتدل تابستان های نسبتاً گرم و خشک و زمستان های مدیترانه ای معتدل همراه با بارندگی

تولید ناخالص داخلی: 4.234 میلیارد دلار در سال گذشته

میانگین سرانه در سال: 15 هزار دلار

میانگین هزینه زندگی برای دانشجویان: 250 تا 300 دلار در ماه برای خدمات آب و برق / 110 تا 300 دلار در ماه برای اقامت (مجموع 350 تا 600 دلار).

میانگین هزینه تحصیل برای دانشجویان: 4 تا 8 هزار در سال بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی (بدون درخواست بورسیه)

تعداد دانشگاه های معتبر: 19

شرایط تحصیل در قبرس در سال 2023

قبرس شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که در دوران شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را به روی دانشجویان خارجی باز کرد و تا سال 2021 تمام دانشگاه های قبرس به طور کامل فعالیت خود را از سر گرفتند. همچنین، دولت قبرس شمالی مبلغ قابل توجهی را به عنوان کمک هزینه به همه دانشجویانی که در آن زمان مشغول به تحصیل بودند، برای خریدهای ضروری خود اعطا کرد. البته در آن زمان همه افراد از جمله دانش آموزان برای ورود به کشور باید آزمایش PCR رایگان کرونا را در فرودگاه انجام می دادند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که شهروندان آن قبل از ورود به قبرس شمالی باید گواهی واکسیناسیون خود را نشان دهند یا آزمایش کرونا انجام دهند (طبق همان قانون ترکیه) و تنها پس از آن اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت. بنابراین افراد باید حداقل 2 دوز Pfizer/Biontech، Sinopharm، AstraZeneca، Sinovac، Spatnik، Moderna یا 1 دوز واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده باشند و حداقل 14 روز از تزریق دوز دوم واکسن می گذرد، یعنی فرد کاملا واکسینه شده است. همچنین اگر فردی کاملا واکسینه شده باشد، در صورت وجود چند علامت ویروس کرونا، فرد تحت آزمایش PCR قرار می گیرد، بنابراین فرد باید با مسئولان فرودگاه و پزشکان همکاری کند. شما می توانید با اخذ پذیرش تحصیلی و گواهی کامل واکسیناسیون از یکی از دانشگاه های قبرس در این کشور تحصیل کنید و در طول تحصیل و به خصوص در تعطیلات به ایران سفر کنید. سفر آسان بین ایران و قبرس و همچنین قبرس و ترکیه یکی از بهترین ویژگی های تحصیل در قبرس می باشد. اکنون که شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان از جمله قبرس شمالی و ترکیه که جزو کشورهای برتر از نظر سرعت و تعداد واکسیناسیون بودند کاهش یافته است، دانشگاه های معتبر این کشور به ویژه دانشگاه مدیترانه شرقی اقدام به جذب دانشجو و پذیرش دانشجوی جدید می کنند.

بهترین ویژگی های تحصیل در قبرس شمالی مزایای زیادی برای دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان ایرانی در ادامه تحصیل دارد. کیفیت زندگی و رفاه خوب، آب و هوای معتدل و ایده آل، زندگی مفرح و شاد برای جاذبه های گردشگری قبرس، سیستم آموزشی سطح بالا، نزدیکی به ایران، عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، تسلط به زبان ترکی و انگلیسی در کشور و امکان تحصیل به هر 2 زبان و غیره. دلایل مهم دیگر در این زمینه عبارتند از:

دانشجویی که مدتی پس از شروع تحصیل در رشته تخصصی مورد نظر (معمولاً پس از 1-2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی) از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و ... در دانشگاه های قبرس شمالی تحصیل می کند. سپس تحصیل در قبرس شمالی با مزیت تبادل راه حل بهینه برای ادامه تحصیل در آمریکا می باشد.

برای تحصیل در قبرس شمالی نیازی به مدرک زبان رسمی و معتبر نیست و دانشجویان می توانند در قبرس به تحصیل زبان بپردازند. در واقع نداشتن مدرک زبان معتبر یکی از بزرگترین مزیت های قبرس شمالی برای افرادی است که مدرک زبان مانند آیلتس، تافل یا PTE ندارند.

واحد پول رسمی قبرس شمالی لیر ترکیه است، اما بیشتر ارزهای دنیا در قبرس شمالی فعالیت می کنند و برخی از مناطق از پوند، یورو و دلار آمریکا برای خرید و فروش استفاده می کنند.

محبوب ترین رشته های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در تمام سطوح ارائه می دهد.

زمینه های تحصیلی منحصر به فرد، متنوع و محبوب مانند روابط بین الملل یا طراحی انیمیشن و بازی را ارائه می دهد.

تحصیل در قبرس شمالی ارزان تر از بیش از 90 درصد مراکز تحصیلی محبوب است.

ایرانیان برای تحصیل (و مسافرت) در قبرس نیازی به ویزا ندارند و در نتیجه نیازی به نگرانی برای دریافت ویزای تحصیلی ندارید.

زبان های مکالمه کشور ترکی و انگلیسی است و به انتخاب دانشجو امکان تحصیل به هر یک از زبان های ذکر شده وجود دارد.

تحصیل در قبرس یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که دوست دارند بدون هزینه های هنگفت مهاجرت قانونی داشته باشند و در خارج از کشور تحصیل کنند و در نهایت مستقر شوند.

تحصیل در قبرس شمالی به دلیل نزدیک بودن به ایران و نداشتن ویزا از نظر حمل و نقل به خصوص در ایام تعطیلات خوب است.

از آنجایی که دانشجویان ایرانی در قبرس می توانند کارت اقامت آن کشور را دریافت کنند، پس از مدتی کار و تحصیل در آن کشور می توانند برای اخذ تابعیت و پاسپورت آن کشور اقدام کنند.

قبرس کشوری توسعه یافته و مرفه و در عین حال ارزان است، بنابراین قبرس گزینه خوبی برای افرادی است که به دنبال یک زندگی مناسب با هزینه کم هستند.

دانشگاه های قبرس بهترین انتخاب برای دانشجویانی هستند که به دنبال بورسیه هستند. تحصیل در قبرس شمالی یورومای از آنجایی که دانشگاه های قبرس مانند دانشگاه EMU، حداقل 50 درصد بورسیه ها به طور پیش فرض به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس

برای ادامه تحصیل در قبرس نیازی به جمع آوری مدارک زیادی ندارید! مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقاطع مختلف در دانشگاه های قبرس فقط آخرین مدرک تحصیلی همراه با کارنامه می باشد. به عنوان مثال، برای درخواست مدرک لیسانس، باید مدرک تحصیلی خود را به همراه کارنامه دبیرستان داشته باشید. داشتن مدارک فنی و حرفه ای و داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی انتخابی در دانشگاه می تواند تاثیر زیادی در روند پذیرش و به خصوص بورسیه داشته باشد اما موارد ذکر شده ضروری نیست. مدارک دیگری که برای پذیرش در دانشگاه های قبرس نیاز دارید، شناسنامه و پاسپورت معتبر است. مهمترین نکته در مورد دانشگاه های قبرس این است که برای تحصیل در دانشگاه های قبرس نیازی به مدرک زبان انگلیسی ندارید و می توانید در حین تحصیل در این کشور مهارت های زبانی خود را ارتقا دهید. در زیر لیست کاملی از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس را مشاهده می کنیم:

پاسپورت با مدت اعتبار حداقل 8 ماه

چهار تصویر سفارشی 4x6 با پس زمینه سفید

سوابق تحصیلی متقاضی شامل مدرک دیپلم، لیسانس یا فوق لیسانس و همچنین ریز نمرات

مدرک زبان انگلیسی یا ترکی برای داشتن شانس بیشتری برای پذیرش و تحصیل

مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی با عکس آنها

ترجمه کلیه مدارک ذکر شده به انگلیسی

به طور کلی یکی از مزیت های اصلی انتخاب قبرس شمالی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی این است که می توانید در کمترین زمان ممکن و با کمترین مدارک مورد نیاز به این کشور مهاجرت کرده و تحصیل در این کشور را آغاز کنید. تحصیل در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار آسان و راحت است و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود.

شرایط ویزای تحصیلی قبرس

قبرس شمالی (قبرس ترک) تحت کنترل ترکیه است. بنابراین ایرانیان برای تحصیل در قبرس نیازی به ویزا ندارند. عدم وجود ویزا باعث شده است که در کمترین زمان ممکن و با فرآیندی بسیار ساده تر، دانشجویان از ایران به قبرس شمالی اعزام شوند.

عدم نیاز دانشجویان ایرانی به ویزای تحصیلی قبرس، سفر از قبرس به ایران و برگشت را آسان می کند. دانشجویان ایرانی می توانند با تهیه بلیط هواپیما از فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه ارجان در قبرس شمالی سفر کنند. شایان ذکر است که تحصیل در قبرس به دانشجویان اجازه اقامت در این کشور را می دهد. اخذ کارت اقامت در قبرس شمالی مزایای زیادی برای دانشجویان دارد. مثلا ممکن است به عنوان دانشجو کار کند یا به همراه اعضای خانواده به این کشور مهاجرت کند. همسران و دوستان دانش آموزان زیر 18 سال نیز می توانند از ابتدا آنها را همراهی کنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 15546
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: