گفتار درمانی چیست؟
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی



گفتار درمانی یکی از شاخه های توانبخشی است. این روش درمانی در واقع اختلالات مربوط به گفتار و زبان را تشخیص می دهد. گفتار درمانی از تکنیک ها و اقدامات مثبت برای بهبود گفتار و زبان استفاده می کند.

برخلاف تصور بسیاری، گفتار درمانی تنها به کودکان محدود نمی شود. و در واقع گفتار درمانی در هر سنی نتیجه موثری خواهد داشت. گفتار درمانی می تواند برای افرادی که مشکلاتی مانند اختلالات بلع، مشکلات گفتاری و اختلالات ادراکی دارند بسیار مفید باشد. در واقع مراجعه به کلینیک گفتار درمانی به این افراد کمک می کند تا زندگی بهتری داشته باشند.

این گروه از مشکلات می توانند در نتیجه عوارض ناگهانی یا مادرزادی ظاهر شوند. کلیه تشخیص و درمان اختلالات گفتار در کلینیک تخصصی گفتار درمانی انجام می شود.

گفتار درمانگر چیست؟

تا اینجا با گفتار درمانی آشنا شده ایم، اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه کسانی گفتار درمانی انجام می دهند. به پزشکی که درمان خوراکی ارائه می کند، درمانگر می گویند.

آسیب شناس گفتار-زبان یا آسیب شناس گفتار-زبان اختلالات مربوط به گفتار، زبان و بلع را تشخیص، تشخیص و درمان می کند. از آنجایی که زبان یکی از اشکال اصلی ارتباط است، می توان گفت که زبان یک درمانگر ارتباطی است.

پس از تجزیه و تحلیل مشکل مشتری؛ گفتار درمانگر با متخصصان مغز و اعصاب کار می کند. متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اطفال; روانشناسان، شنوایی شناسان، درمانگران روانی و فیزیکی؛ و ارتباط با فیزیوتراپیست گاهی لازم است در طول درمان به متخصص اطفال یا پرستار گفتار درمانگر بیمار اطلاع داده شود تا بهترین نتیجه در طول درمان به دست آید.

علاوه بر این، گاهی در صورت لزوم، گفتار درمانگر سعی می کند با اصلاح محیط زندگی و در نتیجه درمان فرد، بهترین شرایط را برای زندگی ایجاد کند. به عنوان مثال اگر مددجو کودکی دچار لرزش است، با مشاوره مادر و معلم او سعی می کنیم روند درمان لرزش او را تسریع کنیم.

گفتار درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی هرکسی که در برقراری ارتباط با دیگران به خصوص در گفتار و زبان مشکل دارد نیاز به گفتار درمانی دارد. در واقع این نیاز در هر سنی احساس می شود و محدود به سن و دوره خاصی از زندگی نیست. اما برای کودکان زیر 6 سال، توانایی آنها در برقراری ارتباط بر اساس سن آنها ارزیابی می شود.

به طور کلی افرادی که نیاز به گفتار درمانی دارند را می توان به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

افرادی که خار می کنند;

افرادی که مشکل تلفظ دارند؛

افراد اوتیستیک؛

افراد با ظرفیت ذهنی پایین؛

افرادی که در خواندن، نوشتن و حساب کردن مشکل دارند.

افرادی که مشکلات شنوایی دارند؛

افراد مبتلا به شکاف کام و لب؛

افراد دیستریک و آپراکسیک؛

افرادی که مشکلات صدا مانند گرفتگی صدا دارند.

افراد مبتلا به سرطان حنجره، سرطان گردن و سرطان زبان؛

کودکان با تاخیر در گفتار و زبان؛

افرادی که پس از ضربه های غذایی مانند تومور مغزی، سکته مغزی و غیره دچار مشکل در گفتار، زبان و بلع هستند.

بیماران مولتیپل اسکلروزیس

بیماران ALS

ابروی پارکینسون نیست

افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ناشی از اختلالات تنفسی

نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند یا از بیماری خاصی رنج می برند و در شیردهی و بلع شیر مشکل دارند.

کودکان عصبانی؛

سندرم داون، سندرم ویلیامز مادر...

تمامی گروه های ذکر شده برای گفتار درمانی با کلینیک تخصصی گفتار درمانی تماس بگیرند.

 

گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان

حساس ترین دوران زندگی یک انسان دوران نوزادی و کودکی اوست. اگر اختلالی در این دوره رخ دهد و درمان نشود، اثرات آن به مرور زمان افزایش می یابد و بعداً درمان آن دشوار است.

علاوه بر این، در دوران نوزادی و کودکی، به دلیل تغییرات مغزی، درمان مشکلات آسانتر است. به طور کلی، بیشتر مشکلات گفتاری و پزشکی ناشی از مغز است. این مشکلات معمولاً ناشی از مشکلات متابولیک، سندرم ها، تروما و آسیب مغزی و همچنین عادت های بد و روش های نامناسب پرورش است.

به همین دلیل توصیه به والدین در جهت اصلاح روش تربیتی والدین در گفتار درمانی کودکان ضروری است. اگرچه بسیاری از والدین به وضوح مشکلات زبانی را در فرزندان خود می بینند، اما نمی خواهند این مشکل را بپذیرند و سعی در توجیه آن ندارند. به عنوان مثال، ممکن است کودکی در سن 4 سالگی شروع به صحبت نکرده باشد، اما والدین آنها معتقدند که آنها نیز در دوران کودکی دیر شروع به صحبت کردند.

در حالی که گفتار درمانی برای کودک سه ساله یا گفتار درمانی برای کودک چهار ساله آسانتر از درمان او در سنین بالاتر است. بنابراین گفتار درمانی زودهنگام برای کودکان توصیه می شود. اگرچه ژنتیک می تواند در رشد کودکان نقش داشته باشد، تاخیر در درمان از سوی شما به عنوان والدین تنها مانع از شانس بهبودی بیشتر فرزند دلبندتان می شود.

درمان نکردن این اختلالات کودک شما را در بزرگسالی با مشکلات روحی و روانی فراوانی روبه رو می کند بنابراین توصیه می شود برای بررسی وضعیت کودک خود به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید. حتی اگر کودک شما مشکلات رشدی نداشته باشد، چیزی را از دست نمی دهید، اما می توانید با خیال راحت فرزندتان را بزرگ کنید.

بهترین سن برای صحبت کردن کودکان

مشکلات گفتاری می تواند در هر سنی ظاهر شود. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، یکی از سنین حساس دوران کودکی است. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از والدین در زمینه گفتار درمانی کودکان پیش بیاید این است که چه زمانی برای درمان کودکان به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنند. در ادامه در مورد علائم مشکلات گفتاری در سنین ۱ تا ۵ سالگی صحبت خواهیم کرد. اگر هر یک از علائم را در سنین ذکر شده مشاهده کردید، حتما کودک خود را به کلینیک گفتار درمانی معالجه کنید.

علائم مشکلات گفتاری از 1 تا 15 ماهگی

ایجاد صداها و صداهای کوچک با کودک

ناتوانی کودکان در درک خود با استفاده از حرکاتی مانند حرکات سر و دست یا اشاره انگشتان

ناتوانی کودک در گفتن کلمات ساده مانند آب و تلخ

علائم مشکلات گفتاری در سن 18 تا 2 سالگی

ناتوانی کودک نمایانگر قسمت پایانی کلمات مختلف است

ترجیح کودک برای اشاره به جای صحبت کردن و بیان واضح خواسته هایش

از دو یا چند جمله محدود استفاده کنید

علائم مشکلات گفتاری بین 2 تا 4 سال

کودک نمی تواند جملات ساده را بیان کند

کودکان واژگان محدود و ناتوانی آنها در استفاده از کلمات جدید است

اغلب قادر به بیان معنا از طریق گفتار نیست

 

علائم مشکلات گفتاری در 4 تا 5 سالگی

مشاهده لکنت در گفتار کودکان

تکرار مداوم صداها و کلمات

ناتوانی کودک در اطاعت از دستورات معلم یا والدین

با مشاهده هر یک از این علائم در فرزند دلبندتان، توصیه می شود برای درمان به موقع به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید.

گفتار درمانی برای بزرگسالان

همانطور که قبلاً گفتیم گفتار درمانی فقط مختص کودکان نیست و گفتار درمانی برای بزرگسالان نیز انجام می شود. در واقع گاهی ممکن است برخی از مشکلات گفتاری و زبانی در بزرگسالی به وجود بیاید یا از دوران کودکی همراه فرد بوده و هیچ درمانی برای رفع آن انجام نشده باشد.

به عنوان مثال برخی از افرادی که به کلینیک گفتار درمانی مراجعه می کنند افرادی هستند که در دوران کودکی در تلفظ صداهای مختلف مشکل داشتند و این مشکل در بزرگسالی نیز به دنبال آنها بود. یا گاهی افراد از دوران کودکی با لکنت دست و پنجه نرم می کنند و این مشکل به شدت روابط اجتماعی آنها را مختل می کند.

مشکلات دیگری که در بزرگسالان با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی قابل حل است، مشکلات صدا، بلع، ارتباط و ... است. گفت. در بزرگسالی با توجه به اینکه افراد با مسئولیت های اجتماعی و شغلی مهمی روبرو هستند، لازم است در حل مشکلات گفتاری و ارتباطی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال، لکنت در زمینه های مختلف مانند اشتغال، ارتباطات روزانه، ازدواج و خرید روزانه مشکلات زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل باید با مراجعه به مرکز گفتاردرمانی و درمان مشکل برطرف شود.

 

فواید گفتار درمانی چیست؟

فواید گفتار درمانی

با گفتار درمانی، کودکان بهتر و واضح تر صحبت می کنند. بنابراین کودک اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت در جمع خواهد داشت. بنابراین می توان گفت که کودک با مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی می تواند به او کمک کند تا زندگی اجتماعی بهتر و رابطه ای شاد و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

در کلینیک گفتار درمانی کودکان مبتلا به اختلال خواندن و نوشتن یاد می گیرند که حروف را بهتر بفهمند، صداها و حروف کلمات را بهتر تشخیص دهند و به همین دلیل کودک علاقه بیشتری به خواندن و خواندن نشان می دهد.

گفتار درمانی می تواند لکنت زبان را در هر سنی درمان کند و افراد با نگرش بهتری در جامعه ظاهر شوند. بزرگسالانی که توانایی صحبت کردن، درک گفتار دیگران یا بلع را به دلیل آسیب مغزی یا ضربه به سر از دست داده اند نیز می توانند با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی کمک بگیرند.

حتی اگر آسیب دیدگی فرد به حدی باشد که نتواند صحبت کند، می توان به او کمک کرد تا روش های ارتباطی اضافی و جایگزین را برای برقراری ارتباط انتخاب کند. در واقع این افراد از طریق گفتار درمانی می توانند از روش های ارتباطی غیر از گفتار برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده کنند. از دیگر مزایای گفتار درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرد یاد می گیرد که چگونه کارهای روزمره و روزمره خود را انجام دهد و برای این کار به دیگران وابسته نباشد.

بسیاری از افرادی که مشکلات گفتاری و زبانی دارند نمی توانند از تارهای صوتی خود به درستی استفاده کنند. استفاده نادرست از ماوس و تارهای صوتی به آنها آسیب می رساند و مشکلات ثانویه ایجاد می کند. این مشکلات با گفتار درمانی به موقع قابل پیشگیری است.

انسان با داشتن توانایی انجام کار و موفقیت، اعتماد به نفس پیدا می کند.

 

ادامه پست: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز





:: بازدید از این مطلب : 16389
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: