نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


خونریزی لثه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات این مشکل به دلایلی غیر از بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد، مثلاً نخ دندان کشیدن، مسواک زدن، جویدن تنباکو یا بقایای مواد غذایی/ساییدگی. اما گاهی وجود برخی بیماری های زمینه ای می تواند منجر به خونریزی لثه شود. خونریزی لثه غیر معمول نیست و این مشکل نسبتا شایع است. در بسیاری از موارد زمانی که لثه ها خونریزی می کنند، خون زیادی وجود ندارد و باید به سرعت مشکل برطرف شود. با این حال، مواقعی وجود دارد که فرد ممکن است متوجه خونریزی بیش از حد لثه همراه با خونریزی مکرر یا طولانی شود. چه مشکلاتی می تواند پشت این وضعیت باشد؟ در این مقاله دلایل اصلی خونریزی لثه را بررسی کرده ایم.



خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه یکی از شایع ترین علائم مرتبط با بیماری لثه است. ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت دندان یا برخی بیماری های داخلی رخ دهد.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری لثه هنگام مسواک زدن دندان ها یا خوردن میوه های سفت دچار خونریزی لثه می شوند.



چه چیزی باعث خونریزی لثه می شود؟

شایع ترین علل این مشکل عبارتند از:

التهاب لثه

وقتی به بهداشت دهان و دندان توجه نکنیم، راه را برای تشکیل پلاک باز می کنیم. پلاک ها در اثر عمل باکتری ها و مواد معدنی موجود در غذا و بزاق ایجاد می شوند. پلاک می تواند روی دندان ها ایجاد و رشد کند. این به لثه ها آسیب می رساند و منجر به بیماری یا عفونت لثه می شود.

اگر به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید، می توانید از تشکیل پلاک و جلوگیری از گسترش آن جلوگیری کنید. از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره و حفره روی سطح آن جلوگیری می کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، پلاک می‌تواند تا خط لثه و پایین پیشرفت کند. اگر پلاک به سرعت از بین نرود، سفت می شود و به جرم دندان تبدیل می شود که یک نسخه خشن از پلاک دندان است. همه این مشکلات می توانند منجر به عفونت های جدی لثه و التهاب لثه شوند.



علائم التهاب لثه عبارتند از:

تورم لثه

درد متوسط ​​تا شدید در دهان و اطراف لثه

خونریزی لثه

ژنژیبیتزا

پریودنتیت معمولاً بیماری لثه نامیده می شود. این مشکل یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه است. پریودنتیت به یکباره ایجاد نمی شود

این مشکل زمانی به وجود می آید که فرد برای مدت طولانی نسبت به بهداشت دهان و دندان بی تفاوت باشد و از مسواک و نخ دندان استفاده نکند. مشکل جدی ژنژیویت زمانی شروع می شود که پلاک یا بقایای مواد غذایی به درستی از روی دندان ها پاک نشود. اگر پلاک برای مدت طولانی از بین نرود، می تواند منجر به جدا شدن لثه از دندان شود.

زمانی که لثه از دندان جدا می‌شود، فضایی که بین لثه و دندان ایجاد می‌شود می‌تواند محل نگهداری انواع باکتری‌ها باشد و این باکتری‌ها در نهایت به استخوان و لثه حمله می‌کنند. هنگامی که پلاک سفت می شود و لایه سختی روی دندان ها تشکیل می دهد، به آن بیماری لثه می گویند.



کمبود ویتامین

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟ کمبود ویتامین C و ویتامین K نیز می تواند باعث خونریزی لثه شود. اگر خونریزی لثه شما نشان دهنده بیماری نیست، از دندانپزشک یا پزشک خود بخواهید سطح ویتامین C و ویتامین K شما را اندازه گیری کند تا اگر سطح این ویتامین ها کم است، به شما کمک کنند. از غذاهای غنی از این ویتامین استفاده کنید.



غذاهای غنی از ویتامین C که می توانند به درمان خونریزی لثه ناشی از کمبود ویتامین C کمک کنند عبارتند از:

مرکبات و آب میوه ها

کلم بروکلی

اورتودانا

گوجه فرنگی

سیب زمینیها

فلفل قرمز



برخی از غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

آب بیشتر

گوشتی

اسفناج

شارد

کاهو

سس سویا

روغن زیتون


ارتباط بین سوء تغذیه و خونریزی

اگرچه این مشکل در زندگی مدرن رایج نیست، اما هنوز افرادی هستند که به دلیل تغذیه نامناسب، خونریزی بیش از حد لثه را تجربه می کنند. کمبود ویتامین C و K یکی از علل خونریزی بیش از حد از لثه است که مربوط به غذا است. افراد مبتلا به اسکوربوت نیز می توانند خونریزی شدید لثه را تجربه کنند.

تغذیه خوب برای حفظ سلامتی هر فرد در طول زندگی ضروری است. یک رژیم غذایی سالم به رشد و تکامل کودکان کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله چاقی را کاهش می دهد. بزرگسالانی که سالم غذا می خورند عمر طولانی تری دارند و خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها کمتر است. یک رژیم غذایی سالم می تواند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کند تا این شرایط را مدیریت کنند و از عوارض جلوگیری کنند.

با این حال، اکثر مردم رژیم غذایی سالمی ندارند. اگرچه تغذیه با شیر مادر منبع ایده آلی برای تغذیه نوزادان است، اما تنها یک مورد در 4 تا 6 ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شود. کمتر از 1 از هر 10 بزرگسال و نوجوان به اندازه کافی میوه و سبزیجات می خورند و 9 نفر از هر 10 نفر 2 ساله و بالاتر بیش از مقدار توصیه شده سدیم می خورند.

علاوه بر این، از هر 10 جوان 2 تا 19 ساله، 6 نفر و از هر 10 بزرگسال، 5 نفر هر روز نوشیدنی های شیرین می نوشند. غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین سدیم غیر ضروری، چربی اشباع شده و قند را به بسیاری از غذاها اضافه می کنند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله خونریزی لثه را افزایش می دهند.



اثر دارو بر خونریزی لثه

اگر اخیراً خونریزی بیش از حد از لثه های خود داشته اید و همزمان شروع به مصرف داروهای جدید کرده اید، ممکن است داروها علت آن باشند. انواع خاصی از داروها وجود دارند که احتمال خونریزی بیش از حد را افزایش می دهند.

به عنوان مثال، رقیق کننده های خون خطر انتقال خون را کاهش می دهند. بنابراین، حتی یک بریدگی کوچک می تواند خونریزی شدید داشته باشد.



سرطان خون

لوسمی در واقع سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است. سرطان خون انواع مختلفی دارد. برخی از انواع لوسمی در کودکان شایع تر است. سایر اشکال لوسمی بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد. لوسمی معمولاً گلبول های سفید خون را تحت تأثیر قرار می دهد. گلبول های سفید خون مبارزان قدرتمندی در برابر عفونت ها هستند. این سلول ها به طور طبیعی رشد می کنند و به طور منظم تقسیم می شوند زیرا بدن به آنها نیاز دارد.

اما در افراد مبتلا به لوسمی، مغز استخوان تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می کند. درمان سرطان خون بسته به نوع لوسمی و سایر عوامل می تواند پیچیده باشد. اما دستورالعمل ها و منابعی وجود دارد که می تواند به موفقیت درمان شما کمک کند. لوسمی سرطان خون است و یکی از جنبه های متعدد آن می تواند تعداد پلاکت ها را در خون کاهش دهد. پلاکت ها به توقف خونریزی کمک می کنند و اگر تعداد پلاکت ها کم باشد، طحال نیز خون زیادی تولید می کند.



هموفیلی و خونریزی لثه

هموفیلی یک بیماری نادر است که در آن خون به طور طبیعی لخته نمی شود زیرا پروتئین کافی برای لخته شدن خون وجود ندارد. افراد مبتلا به هموفیلی ممکن است پس از آسیبی که منجر به خونریزی شده است، لخته شدن خون آنها بیشتر طول بکشد.

برش های کوچک معمولاً مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند. اگر فردی به شکل شدید این بیماری مبتلا باشد، نگرانی اصلی خونریزی در داخل بدن، به ویژه در زانوها، پاها و کمر است. خونریزی داخلی می تواند به اندام ها و بافت های فرد آسیب برساند و زندگی را تهدید کند.

هموفیلی تقریبا همیشه یک بیماری ژنتیکی است. درمان این مشکل شامل جایگزینی دائمی فاکتور فرکانس خاصی است که ممکن است در خون کم باشد. درمان های جدیدتری که حاوی عوامل ضد التهابی نیستند نیز استفاده می شود. همانطور که گفته شد، این مشکل می تواند باعث خونریزی شدید حتی از کوچکترین بریدگی یا تزریق شود. اگر این عارضه را دارید به دندانپزشک خود بگویید.

اگرچه برخی از مشکلات ذکر شده در این مقاله ممکن است شما را نگران کند، اما دلایل زیادی برای خونریزی لثه وجود دارد که رفع آنها بسیار آسان است. بهترین مکان برای شروع درمان خونریزی لثه این است که با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگذارید تا او بتواند علت خونریزی لثه شما را مشخص کند.



چگونه از خونریزی لثه و بیماری های ناشی از آن جلوگیری کنیم؟

موثرترین روش پیشگیری، جلوگیری از تشکیل پلاک با رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز به حفظ سلامت دهان و پیشگیری از التهاب لثه در صورت متورم شدن لثه ها کمک می کند.

دهان شویه ها و دهانشویه مناسب از آسیب باکتری ها و پلاک ها به لثه ها جلوگیری می کنند و اغلب از سطح دهان پاک می شوند، همچنین می توانید سلامت لثه های خود را تضمین کنید.

مهم است که اگر سابقه خونریزی شدید لثه و پلاک در دهان خود دارید، نتوانید به تنهایی آنها را اصلاح یا درمان کنید، بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است، زیرا بیماری لثه می تواند بدتر شود و مشکلاتی ایجاد کند. ، به طور جدی. همانطور که قبلا ذکر شد، بیماری لثه بسیار شایع و قابل درمان است، اما مهم این است که اگر به موقع به دندانپزشک مراجعه نکنیم و در هنگام بروز علائم بیماری لثه درمان مناسب انجام ندهیم، بیماری تشدید شده و منجر به عفونت لثه، زخم و پریودنتیت.



تحقیق در مورد راه های درمان خونریزی لثه

بهبود بهداشت دهان و دندان اولین قدم در مبارزه با خونریزی لثه است.

دو بار در سال برای تمیز کردن و جرم گیری دندان های تخصصی به دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی متخصص مراجعه کنید. اگر بیماری لثه دارید، دندانپزشک به شما می گوید که به بیماری لثه مبتلا هستید و نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها را به شما آموزش می دهد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می تواند پلاک را از خط لثه پاک کند و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

دندانپزشک شما همچنین می تواند نحوه استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال برای کاهش تجمع پلاک در دهان را به شما آموزش دهد.

شستشوی دهان و دندان با آب نمک گرم نیز می تواند به تسکین درد لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند کمک کند.

سعی کنید از مسواک نرم استفاده کنید. اگر لثه های کودک شما متورم است، از مسواک نرم استفاده کنید تا از خونریزی لثه ها جلوگیری کنید.

اگر در استفاده از مسواک معمولی مشکل دارید و خونریزی مکرر از دهان دارید، بهتر است مسواک برقی را با مسواک برقی تعویض کنید. همچنین می توانید از مسواک برقی استفاده کنید.



اخرین حرف

در این مقاله با علل خونریزی لثه آشنا شدید. همچنین با روش های درمان و پیشگیری آشنا شدید. اگر سوال یا نظری دارید، لطفا در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.
مطالعه از رفرنس:  https://drsheidaclinic.com/





:: بازدید از این مطلب : 18447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: