نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

کوره آزمایشگاهی که به آن فر نیز می گویند یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که با تولید دمای بالا ظروف مختلف شیشه ای و فلزی را خشک و استریل می کند. این دستگاه برای پروژه های تحقیقاتی در آزمایشگاه های زیست شناسی، شیمی، داروسازی و پزشکی قانونی استفاده می شود. انواع مختلفی از کوره های آزمایشگاهی وجود دارد که برای اهداف و کاربردهای مختلف مناسب هستند.

بهترین شرایط برای انجام آزمایشات و حصول نتایج قابل اعتماد، عاری بودن محیط و ابزار لازم از آلودگی های محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت، ویروس ها، باکتری ها و میکروارگانیسم های مختلف است. برای این منظور از روش های مختلفی برای تمیز کردن ابزار استفاده می شود.

یکی از راه های تمیز کردن وسایل و ابزار، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ضدعفونی کننده است. علاوه بر الکل و مواد شوینده مختلف، حرارت بالا تجهیزات آزمایشگاهی را استریل می کند. اما در برخی موارد نیاز به خشک کردن سریع تجهیزات است و این فرآیند باید در دمای بسیار بالا انجام شود.

کوره آزمایشگاهی قادر به افزایش دما به 300 درجه است. اگرچه کوره هایی وجود دارد که می تواند درجه حرارت را به 600 درجه افزایش دهد. انتقال حرارت در فر به طور طبیعی تولید می شود ، در بعضی موارد با استفاده از فن های هوا گرم و سرد یا جریان.

علاوه بر موارد ذکر شده، کوره آزمایشگاهی به طور گسترده ای برای آزمایشات مختلف از جمله آنالیز خواصی مانند استحکام کششی، تغییر شکل و پایداری محصولات تولیدی و مقاومت رویه های میز استفاده می شود.

در این مقاله از مجله جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع کوره های آزمایشگاهی و اجزای آن می پردازیم:

آشنایی با انواع کوره ها

انواع کوره های آزمایشگاهی بر اساس شکل

انواع کوره های آزمایشگاهی بر اساس کاربرد

قیمت هنگام خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی

اجزای کوره آزمایشگاهی

استفاده از کوره های آزمایشگاهی

تفاوت بین کوره آزمایشگاهی و انکوباتور چیست؟

آشنایی با انواع کوره های آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه هاست و کاربردهای متنوعی دارد. به همین دلیل این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شود تا با توجه به هدف و کاربری قابل استفاده باشد. کوره های آزمایشگاهی بر اساس ساختار و کاربرد طبقه بندی می شوند.

انواع کوره های آزمایشگاهی بر اساس ترکیب

انواع کوره های آزمایشگاهی بر اساس ساختار

کوره آزمایشگاهی با محفظه آلومینیومی و تایمر

کوره آزمایشگاهی با محفظه فولادی و تایمر

کوره آزمایشگاهی اتاقک آلومینیومی دیجیتال

کوره آزمایشگاهی فولاد دیجیتال

کوره آزمایشگاهی هوشمند با محفظه آلومینیومی

آزمایشگاه کوره محفظه فولاد هوشمند

اجاق آزمایشگاه با محفظه آلومینیومی هوشمند و فن

انواع کوره های آزمایشگاهی بسته به کاربرد

فر وکیوم

در این نوع کوره آزمایشگاهی مواد به کمک هوای آزاد خشک می شود. یک پمپ خلاء در کنار یا پایین دستگاه قرار می گیرد که با گرفتن هوا خلاء ایجاد می کند. بدنه این نوع فر می تواند از چدن، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ باشد. کوره های خشک کن اغلب در صنعت داروسازی استفاده می شود.

عملیات اومو

در این نوع اجاق ها از یک فن و یک عنصر حرارتی برای تامین گرمای مورد نیاز برای استریلیزاسیون استفاده می شود. ممکن است اجزاء خارج از دستگاه قرار داشته باشند. این کار از رسیدن مستقیم حرارت به مواد داخل فر جلوگیری می کند. یک فن برای ایجاد جریان هوا در داخل محفظه ضروری است. برخی منابع این نوع اجاق ها را به دو نوع همرفت مکانیکی و جابجایی گرانشی تقسیم می کنند. این دستگاه ها از وسایل مختلفی مانند فن برای ایجاد جریان همرفتی دما استفاده می کنند.

یک فر سنگین

این نوع فر دارای تنظیمات خاص و پیشرفته ای است و برای انجام کارهای پیچیده و فنی در صنایع استفاده می شود. معمولا برای خشک کردن دستگاه ها از فر سنگین استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش انواع فر آزمایشگاهی

انواع کوره های آزمایشگاهی به دلیل کاربرد فراوان از تجهیزات ضروری آزمایشگاهی هستند. به همین دلیل بسیاری از کارخانه های ایرانی و خارجی این دستگاه را تولید می کنند.

قیمت این دستگاه ها با توجه به سایز دستگاه و محفظه ای که دارند متفاوت است. هر چه حجم ظروف و ظروف آنها بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال، کوره های خلاء و فن دار گران تر از کوره های ساده هستند.

قیمت مدل های اجاق گاز تولیدی داخل کشور بسیار کمتر از نمونه های مشابه تولید خارج است. بنابراین تامین تجهیزات ساخت داخل بیش از کمک به تولید داخلی و صرفه جویی ارزی است.

اجزای کوره آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی که جزو یکی از دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد، از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام نقش خاصی در عملکرد خود دارند. در این قسمت به شرح اجزای فر می پردازیم:


بخش اصلی کوره

برای خشک کردن و تمیز کردن مواد، آنها را در یک اتاق بزرگ قرار می دهند. جنس این اتاق معمولاً از فولاد ضد زنگ یا آلیاژهایی است که در برابر حرارت و رطوبت مقاوم هستند. تجهیزات ویژه ای مانند ترموکوپل و سنسور دما در محفظه اصلی تعبیه شده است.

عایق کوره

با توجه به دمای بالای کوره های آزمایشگاهی، اجتناب از اتلاف انرژی تا حد امکان ضروری است. علاوه بر این، اگر دمای بسیار بالای تولید شده در داخل محفظه به اجزا و مدارهای خارجی دستگاه نفوذ کند، ذوب می شوند. بنابراین استفاده از عایق بسیار مهم است.

پشم شیشه معمولاً برای عایق استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از نوار فایبر گلاس با عمر طولانی از اتلاف حرارت جلوگیری می کند.

عنصر آون

عناصری در نزدیکی دیواره بیرونی فر وجود دارد که می تواند دمای فر را تا حد لازم تنظیم کند. اکثر کوره ها از یک تا دو عنصر فلزی با روکش سرامیکی استفاده می کنند. استفاده از روکش های نسوز و عایق به دلیل اتصال جریان به محفظه، خطر آتش سوزی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وزارت دفاع

دستگاه های اجاق گاز باید روش هایی برای محافظت از مدارهای الکتریکی و داخلی خود به دلیل دمای بسیار بالای تولید شده داشته باشند. علاوه بر کنترل دقیق دما در دستگاه، فیوزهای برق نیز تعبیه شده است که در مواقع اضطراری وظیفه قطع برق را بر عهده دارند.

نمایش دما

سیستم نمایش دما با استفاده از ابزارهای مختلف مانند دماسنج، برد الکتریکی متصل به سنسور حرارتی، ترموکوپل فلزی یا جیوه ای، دمای داخل محفظه را اندازه گیری و نمایش می دهد.





:: بازدید از این مطلب : 15224
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: