نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


سرمایه گذاری در بازار آهن یکی از بهترین راه ها برای حفظ دارایی ها در کشور است. رشد تورم در ایران چند سالی است که سریع بوده است. در این صورت همه سعی می کنند با تبدیل پول خود به دلار، طلا، مسکن، زمین و ... ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. در همین حال، برخی از افراد باهوش نیز بازار پروفیل های فولادی را انتخاب می کنند.

شکی نیست که بازار آهن بسیار سودآور است و باعث افزایش سرمایه و دارایی های ملکی می شود. اما سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر انسان بدون درک و تفکر در مورد اقدامات و روش های لازم در این بازار سرمایه گذاری کند، نه تنها به نتیجه می رسد. اما خواص اولیه خود را از دست خواهد داد.

اگر به فکر سرمایه‌گذاری روی اتو بوده‌اید، مطمئناً به ایده خوبی رسیده‌اید. با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره را در نظر گرفته اید. نه اینکه در آب ختم شود ما سعی خواهیم کرد هر آنچه را که قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید را مرور کنیم. قبل از اینکه به نحوه عملکرد این بازار در سال 1401 نگاه کنیم، با چشم اندازی بهتر شروع می کنیم.

سال 1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به ویژه، در نیمه دوم سال، نرخ تورم به حدی افزایش یافت که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را شگفت زده کرد. امسال قیمت پول به شدت افزایش یافته است و کل بازار مالی متشنج شده است زیرا این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی خانگی و کالاهای مصرفی تأثیر می گذارد. از جمله این بازارها می توان به بازار فولاد اشاره کرد. این بازار به دلایلی بیش از سایر بازارها متاثر از نرخ ارز و دلار است. زمانی که دلار رفتار کاهشی یا افزایشی از خود نشان می دهد، نسبت تمام مقاطع فولادی نیز تغییر می کند.

از این رو در پایان سال 1401 که ارزش دلار و رشد ناشی از فولاد در بالاترین حد خود قرار داشت، یکی از بهترین فرصت ها برای سرمایه گذاری در بازار فولاد در اختیار فعالان این بخش قرار گرفت. اکثر کسانی که در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند موفق به کسب سود بالایی شدند.

بازده سرمایه گذاری های آهن را با سایر بازارهای مالی مقایسه کنید

همانطور که توضیح دادیم در سال 1401 تمامی بازارهای مالی رکوردهای تاریخی را ثبت کردند. در سه ماهه دوم سال بازار فولاد نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. به عنوان مثال قیمت آهن در اسفند 1401 حدود 15200 تومان نسبت به اسفند 1400 افزایش یافت. افزایش شگفت انگیز 93٪. به همین ترتیب، سایر بخش ها مانند میلگرد رشد بی سابقه ای داشته اند. قیمت میلگرد نسبت به پایان سال 1400 حدود 9800 تومان افزایش داشت که حدود 55 درصد محاسبه شد.

از طرفی دیگر بازارهای مالی مانند: طلا، مسکن و خودرو نیز قطعاً از این بازارها عقب نبودند. سکه و طلا بیشترین بازدهی را داشتند. ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 حدود 142 درصد سودآوری داشت و سپس هر گرم طلا در سال گذشته با افزایش 113 درصدی در رتبه دوم پر سودترین بازارهای مالی قرار گرفت. دلار که دلیل اصلی این افزایش قیمت بود، از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد گران شد. بازارهای مالی با رشد 42 درصدی بازار سهام و رشد 37 درصدی دارایی در ردیف بعدی قرار گرفتند.

آیا سرمایه گذاری در بازار فولاد سودآور است؟

همانطور که در ارقام 1401 نشان داده شده است، سرمایه گذاری در بازار فلزات در مقایسه با بازارهای مالی عمده رشد قابل توجهی داشته است. ناگفته نماند که این ماجرا در طول سالیان متمادی تکرار شده و تاثیرگذاری این بازار به همگان نشان داده شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سود بازار بار به 23.5 درصد رسید. اگر این بازده را با سود سایر بازارها مانند پول و دلار در 1400 مقایسه کنیم، این موضوع برای شما آشکارتر می شود. زیرا ارز در آن سال 0.4 درصد و دلار 8 درصد افزایش یافت.

بنابراین از آنجایی که همیشه توصیه می شود همه وجوه خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، می توانید با دلار، طلا و ... نیز در این بازار حساب باز کنید. به خصوص که اتو کالای مصرفی است و در هر صورت مشتری دارد. این حوزه ها به صنعت ساختمان محدود نمی شود. آنها همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شوند. البته قبل از ورود به این بازار باید به نکات مهمی که به آن اشاره می کنیم فکر کنید.

مهم ترین نکاتی که در سرمایه گذاری در آهن باید در نظر بگیرید

قیمت قطعات فلزی بر اساس وزن آنها تعیین می شود. به همین دلیل حتی فروش در تناژهای کوچک نیز به بودجه بالایی نیاز دارد. در نتیجه ورود به این بازار با سرمایه کم نامناسب و سودآور به نظر می رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک بالاتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل قبل از اقدام باید همه جوانب را در نظر بگیرید و مطمئن ترین گام ها را بردارید. در مرحله بعد، مهم ترین عواملی که باید در نظر بگیرید را مرور می کنیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت ها در این بازار مانند بازار طلا و دلار روزانه اعلام می شود. علاوه بر این، قیمت ها به شدت تحت تاثیر نرخ دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و ... است. به همین دلیل دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. تا آنجا که بسیاری از افراد تازه کار نگران قیمت قابل پیش بینی آهن راه راه هستند. یا می توانید هزینه سایر مقاطع فولادی را تخمین بزنید؟

اما پیش بینی شرایط بازار کار آسانی نیست. شرایط سخت اقتصادی کشور در سال های اخیر به ویژه تحت فشار تحریم ها را در نظر بگیرید. اما برای به دست آوردن بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در بازار فلزات باید شرایط بازار را تا حدودی در نظر گرفت. برای این حتما با مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این قطعات آشنا هستید.

عوامل موثر بر قیمت سهام فولاد را بشناسید

هنگام تعیین نرخ روزانه مقاطع فولادی عوامل زیادی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری دارند و برخی دیگر می توانند به طور غیر مستقیم روند قیمت گذاری را تغییر دهند. طبیعی است که هنگام سرمایه گذاری در آهن باید به همه این عوامل توجه داشته باشید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

نرخ مبادله ای: ارزش دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. حتی کوچکترین نوسانات نرخ ارز می تواند این بازار را بی ثبات کند. زیرا هر دو بازارهای مالی مهمی هستند. از سوی دیگر، این بخش ها به عنوان یکی از کالاهای عمده وارداتی و صادراتی به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: قطعات فولادی نیز مانند طلا از فلزات گرانبها محسوب می شوند. در نتیجه طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی ارز و طلا رابطه مستقیمی با نرخ این دوره ها داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن باید بازارهای جهانی را نیز دنبال کنید. شاخص جهانی فولاد تا حد زیادی توسط قیمت های صادراتی از کشورهای عمده تامین کننده مانند چین تعیین می شود. بنابراین مسائل سیاسی، اقتصادی و یا مسائل دیگر در این کشورها قیمت های جهانی را به شدت تغییر خواهد داد. از سوی دیگر عرضه و تقاضای جهانی می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان پروفیل فولادی می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار باشد. اما این رابطه دو طرفه است. این بدان معناست که نرخ داخلی متاثر از نرخ جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور از طریق واردات این ذخایر تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

فرآیندهای سیاسی و اقتصادی در هر نقطه از جهان به طور غیرمستقیم بر قیمت بازار فولاد تأثیر می گذارد. اگر ایران یا کشورهای تامین کننده آن درگیر این مسائل باشند، این تاثیر بیشتر احساس خواهد شد. بنابراین برای کار و سرمایه گذاری در بازار فلزات باید از اخبار داخلی و خارجی آگاه بود. حتما توجه بیشتری داشته باشید، مخصوصاً اگر حتی کوچکترین تفاوتی بین ایران و سایر کشورها مشاهده کردید.

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت هر محصول را تغییر دهد، میزان عرضه و تقاضا است. قیمت تمام شده قطعات فلزی نیز در این امر موثر است. در واقع، در مقایسه با بازار طلا و دلار، به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم زیرا این بازار به پول بیشتری نیاز دارد. اما برای یافتن بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار خودرو، باید عرضه و تقاضا را برآورد کنید.

برای مثال باید بدانید که در فصل زمستان معمولا شاهد رکورد نسبی بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول با ریسک کمتری به نظر می رسد. البته ناگفته نماند که وضعیت اقتصاد کشور گاهی این قانون را زیر پا می گذارد. همانطور که در نیمه دوم 1401 م.

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

فلزات را می توان در کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری کرد. هر کدام از این نوع پول ها مزایا و معایب خود را دارند. در زیر به طور خلاصه تمامی این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری بلند مدت در بازار آهن

تجربه نشان داده است که قیمت فلزات در ایران اغلب در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری بلند مدت سودآور است. پس می توانید نتیجه بگیرید که ریسک کمتری در این نوع سرمایه گذاری دارید. با این حال، برای رسیدن به سود مورد نظر باید مدت زیادی صبر کنید. از سوی دیگر، به طوری که دارایی شما در این مدت ارزش خود را از دست ندهد. برای این کار باید مبلغ اولیه بالایی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، در این مدت باید هزینه نگهداری قطعات را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که به طور کلی این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند: طلا، دلار و مستغلات پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت زیادی ندارد. به ویژه قطعات فولادی بسیار آسیب پذیر هستند. باید بدانید که اگر این قطعه در شرایط مناسب نگهداری نشود به زودی زنگ می زند و کیفیت خود را از دست می دهد. بدون شک این افت کیفیت بر قیمت آنها در زمان فروش تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری کوتاه مدت روی آهن باید توجه داشته باشید که نوسانات بازار بسیار زیاد است. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به درستی پیش بینی کنید، می توانید در مدت زمان کوتاهی با خرید و فروش سهام به سودهای کلانی دست پیدا کنید. برای شروع، نیازی به سرمایه گذاری مانند روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاه تری به سود مورد نظر خود خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه مدت، قیمت ممکن است به همین دلیل کاهش یابد. بنابراین، شما باید ریسک بالا را بپذیرید. اگر تجربه یا دانش کافی در مورد بورس، اقتصاد و حتی سیاست ندارید، بهتر است این نوع سرمایه گذاری را امتحان نکنید.

مفیدترین قطعات را انتخاب کنید

تنوع پروفیل های فولادی بسیار گسترده است: پروفیل های ورق و تیرها، لوله ها و غیره. معمولاً سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها نتیجه می دهد. با این حال، بهتر است بر روی موثرترین بخش ها تمرکز کنید. در زیر سودآورترین دوره های سرمایه گذاری را معرفی می کنیم:

آرماتور؛ بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار تجهیزات

حتما می دانید که این دسته یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. در بسیاری از پروژه های عمومی و شهری می توان ردپایی از این مقوله را یافت. همچنین از این دسته در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت تجهیزات مختلف، ماشین‌آلات صنعتی و غیره نیز استفاده می‌شود. یکی از دلایل این دسته از تولیدات، هزینه و تقاضای بالای آن است. جدا از این، صادرات این مقوله همیشه ما را به بازاری موفق تبدیل کرده است.

از طرفی قیمت این بخش تا حدودی توسط دولت کنترل می شود که این بخش را در بورس عرضه می کند. در نتیجه سرمایه گذاری در آن با ریسک کمتری همراه خواهد بود. البته فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری، قیمت میلگرد را با یک مرجع مطمئن چند ماه بررسی کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت سرمایه گذاری را در بازار آهن پیدا کنید.

پرتوها یک دوره مساعد دیگر برای سرمایه گذاری

این جزء یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که آن را به گزینه ای عالی برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. این قطعه فولادی دارای انواع و اندازه های مختلف می باشد. توصیه می کنیم به سراغ اندازه ها و انواع رایج بروید. در ایران تیرآهن از نوع IPE سایز 12 تا 20 بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله معتبرترین روش برآورد هزینه تیرآهن و قطعات فولادی را مطالعه کنید. !!

بهترین روش های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

سخت افزار در مراکز مختلف فروخته می شود. از کارخانه ها گرفته تا موسسات خرده فروشی. در عین حال کارخانه ها این قطعات را با قیمت بسیار پایین به فروش می رسانند. با این حال عموماً محصولات خود را زیر 22 تن نمی فروشند. از طرفی خرید مستقیم از آنها به دلیل شرایط خاصی که تعیین می کنند; متقاضیان زیاد و مشکلات زیادی وجود دارد.

پس بهتر است سراغ شرکت ها یا شرکت ها بروید. توصیه می کنیم برای سرمایه گذاری از معامله گران خرید کنید. زیرا این مراکز معمولاً ارتباط مستقیمی با کارخانه ها دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تامین می کنند. در نتیجه آنها محصولات را با قیمت های مقرون به صرفه تری به شما ارائه می دهند.

در هر صورت دقت کنید که برای سرمایه گذاری مطمئن باید یک مرکز مطمئن انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره ها بسیار متفاوت است و خرید دوره های بی کیفیت کمکی به شما نمی کند بلکه به شما آسیب می زند. بازرگانی آراد آهن یکی از مراکزی است که با ارائه قیمت های بسیار مناسب و فراهم آوردن شرایط نگهداری می تواند شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری سودآور باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این تجارت می توانید به وب سایت این مجموعه www.aradahan.com مراجعه نمایید.

آیا می توانید روی خرید در بازار حساب کنید؟

بخش ها گاهی با قیمت های بسیار مطلوب در بورس عرضه می شوند. اما با شرایط بسیار خاص. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. خرید نیز فقط از طریق میانجیگری و مزایده امکان پذیر است که شانس موفقیت بسیار کمی دارد. مهمتر از همه، شما باید مجوز ساخت پروژه داشته باشید تا مصرف کننده واقعی این سهمیه دولتی باشید.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، وضعیت نقدینگی خود را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند که بتوانید سرمایه خود را در هر زمانی انتقال دهید. وقتی بازار دچار رکود است، پیدا کردن خریداران خوب آسان نیست. همچنین باید در زمانی که قیمت ها بالاست بفروشید تا بتوانید به سود دلخواه برسید. گاهی اوقات برای اطمینان از این شرایط ممکن است زمان لازم باشد.

بنابراین توصیه می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. مهمتر از همه، آن را به دارایی اصلی خود تبدیل نکنید، مانند: خانه، ماشین و غیره. برای جلوگیری از مشکلات، سخت افزار شوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

هنگامی که فلز را به صورت عمده خریداری می کنید، توجه داشته باشید که هزینه حمل و نقل شما افزایش می یابد. به خصوص اگر فاصله بین نقطه شروع و مقصد زیاد باشد.

علاوه بر این، باید یک انبار مناسب برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با دیوار، کف و ... تماس داشته باشند و یا در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند، به سرعت پوسیده می شوند. این عیب باعث می شود که کارایی لازم را نداشته باشند و هیچکس تمایلی به فروش و استفاده از آنها نداشته باشد. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در بازار فلزات حتما این نکات را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی عالی برای کسب درآمد بیشتر

اهمیت فراوان آهن در صنعت و اقتصاد، مصرف زیاد این قطعات در صنایع مختلف و .... سرمایه گذاری آهنین را به یک فرصت طلایی تبدیل کرد. وضعیت این بازار در سال های اخیر به خوبی آن را نشان می دهد. گاهی اوقات سودآوری این بازار حتی از بازارهای مالی اصلی مانند: دلار و طلا نیز بیشتر است. البته سرمایه گذاری در این بازار با در نظر گرفتن بایدها و نبایدها سودآور است. به عنوان مثال، شما باید دانش تحلیل بازار و تجربه در پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین سودآورترین بخش ها را بشناسید. لطفاً به شرایط نگهداری در بخش ها و ده ها مورد دیگر که در این مقاله به آن پرداخته ایم توجه کنید.

فراموش نکنیم که قطعا یک عمل احساسی است. خرید و فروش در زمان نامناسب خرید از مراکز نامعتبر و غیره خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. توصیه می کنیم برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بازار از تجربه و دانش متخصصان این حوزه کمک بگیرید.برای مشاوره رایگان با شماره تلفن 34055-031 تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 16068
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: