نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

 

پارک جنگلی گیسوم تالش هتل سازی دریا : چهلستون از بناهای تاریخی استان اصفهان در ایران است. برای اقامت در محله فهادان یزد علاوه بر هتل موزه فهادان گزینه های زیاد دیگری نیز وجود دارد که می توان به هتل و چایخانه سنتی شعرباف، هتل سرای درویش، هتل سنتی قنات، هتل کهن کاشانه، هتل سنتی پارس، هتل جنگل، هتل فاضلی، اشاره کرد. کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس (به ارمنی Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք تلفظ: آمنا پرکیچ)، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، می باشد که نام آن از نام کلیسای «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شدهاست. با حضور سلسله افشاری و متعاقب آن در اوایل حکومت قاجار دو نقاشی دیواری دیگر به سالن مرکزی الحاق گردید. ابتدا این پل با نام پل شاه عباسی شناخته می شد؛ چرا که دستور ساخت آن را شاه عباس صادر نموده بود. این اتفاق پس از 12 سال حکومت شاه سلطان حسین بر سر این کاخ مجلل و زیبا رخ داد. شما می توانید به وسیله مترو که در زندیکی این کاخ قرار گرفته است، به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید و ساعاتی از وقت خود را به بازدید از این عمارت زیبا و شاهکار بپردازید. ایستگاه متروی میدان امام حسین یا ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین تا کاخ چهلستون فاصله زیادی ندارند و می توانید بعد از پیاده شدن این مسیر را پیاده طی کنید. پس از شاهعباس دوم این کاخ همچنان برای برگزاری آیینهای رسمی مورد استفادۀ سلاطین صفوی بود، چنانکه مراسم دومین تاجگذاری شاهسلیمان (1078ق / 1668م) در این کاخ انجام پذیرفته است (کمپفر، 53). باوجود آنکه کاخ چهلستون در دورۀ صفوی وپسازآن بارها تعمیر و بازسازی شده، اما بازسازی و نوسازی زمان شاه سلطانحسین صفوی ویژگی خاصی دارد. خب، در مورد سی و سه پل اصلا لازم نیست که صحبت کنیم.

سی و سه پل اصفهان در گذشته محلی برای برگزاری جشنها و محفل شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم بوده است. این کاخ یکی از آثار باستانی و مکان های دیدنی در شهر اصفهان می باشد که برای مردم ایران، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. اما بعضی از مردم براین باورهستند که انعکاس تصویر بیست ستون در آب استخر و جمع این دو عدد دلیل اصلی نامگذاری کاخ به نام چهلستون به شمار میآید. برخی براین عقیدهاند که علت ساخت کلیسای بیتاللحم این بود که خواجه پطرس گفته بود به دلیل ازدحام ورودی کلیسای مریم مقدس و اذیت شدن در آن، تصمیم به ساخت کلیسای جدید گرفت.روایت دیگر در این زمینه این است که پطرس که تاجری بزرگ بود در هند جان سپرد و وصیت کرده بود که قلب وی را در جلفا به خاک بسپارند و چنین شد که برای عمل به وصیت وی، این کلیسا در جلفا ساخته شد. تمکن مالی لاری ها بسیار خوب بود و علت باشکوه بودن خانه های شان هم همین است! این عمارت با مساحتی نزدیک به ۲۱۲۰ مترمربع، درواقع بخشی از مجموعه بزرگ جهاننماست که به دستور شاه عباس صفوی در اصفهان ساختهشده و بهعنوان حلقه اتصال چهار باغ معروف اصفهان و مجموعه نقشجهان شناخته میشود.تالار آینه عمارت چهلسون یکی از مهمترین بخشهای این کاخ است که با نقاشیهای شگفتانگیز و پنجرههای خاتمکاری و سقفی باشکوه تزئین شده است. حال در ادامه این مطلب، به طور کامل درباره معماری این عمارت باشکوه توضیحاتی را بیان می کنیم. در برخی از جاهای آتشگاه نیز بقایایی از پلههایی به جای مانده که در دل سنگها کنده شدهاند و تا آتشگاه ادامه داشتهاند. از این رو در ادامه مقاله، توضیحاتی کامل تر در رابطه با نقاشی های عمارت چهلستون را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. زند رود، زنده رود، زرین رود، زرینه رود، زندک رود، زرن رود و زن رود، از جمله نام هایی است که این رودخانه با آن ها شهرت داشته است.

البته چهلستون اصفهان، تنها بخش کوچکی از باغ وسیع جهان نما به شمار می رود که در دوران صفوی، شاه عباس اول اقدام به ساخت آن نمود. کاخ چهلستون نیز بر همین اساس، یکی از جاذبه های به جای مانده از آن دوران محسوب که به عنوان یکی از باغ های سلطنتی شناخته شده و کاربردی این چنین داشته است. به هنگام حکومت ظلالسلطان پسر ناصرالدین شاه، حاکم اصفهان (1291- 1325ق)، این کاخ نیز بهسان دیگر آثار ارزشمند دورۀ صفوی دستخوش خسارت فراوان شد. کاخ زیبای چهلستون، درست در میان شهر و سایر باغ های معروف در شهر اصفهان قرار گرفته که مجموعه ای عظیم را در کنار یک دیگر شکل می دهند. کافه هوگر در باغ اصلی عمارت در کنار یک حوض زیبای بزرگ از میهمانان خود پذیرایی میکند.در منوی کافه رستوران هوگر انواع قهوههای گرم، گلاسه، بستنی با گارنیش میوه، نوشیدنیهای سرد، کیک، شیک، دوغ و گوشفیل، چای زغالی و دمنوش قابل سفارش است. مفهوم چهل ستون با انعکاس ستون های بیست گانه در حوض موجود در روبروی این عمارت فهمیده می شود. چهلستون با این عمارت زیبا و این تصویر رویایی، هم مکانی برای نزدیک شدن به تاریخ و گذشته ایران است و هم به واسطه باغ ایرانی زیبایش چشم نواز است. مجالسی با موضوعاتی چون سور و سرور و شکار بهسبک رضا عبـاسی، و احتمالاً ــ در تـالار بـارعام ــ زیر نظر وی در دورۀ شاه عباس اول اجرا شدهاند، و پرشمارترین گروه بهشمار میآیند. کاخ چهلستون در این میان نمایانگر تنوعی بینظیر، هم از نظر کمیت و هم تنوع سبکهای بهکاررفته بهشمار میآید. برخی سبب نامگذاری این کاخ به چهلستون را وجود 20 ستون در ایوان شرقی کاخ و تصویر آنها در آب حوض مقابل آن میدانند که در مجموع 40 ستون بهنظر میرسد (کرزن، II / 32)؛ اما دلایل دیگری نیز برشمردهاند، ازجمله، جایگاه عدد 40 در اعتقادات مذهبی که عددی مقدس بهشمار آمده، و بهعنوان محور اعداد، قلب حروف و رمز بهثمر رسیدن و مظهر کمال و پختگی است (آشتیانی، 17، جم ) و در ادب فارسی نیز نشانۀ کثرت و تعدد است (شاردن، 4 / 1450؛ کمپفر، 206؛ فلاندن، 204؛ بلر، 195). پیشاز ساخت این کاخ در اصفهان، کاخی به همین نام «چهلستون» در قزوین (ه م) ساخته شد، که شاید بتوان آن را به نوعی یادآوری کاخهای ستوندار دورۀ هخامنشی دانست (شاردن، همانجا).

البته نقشی که عدد 40 در لغت نامه فارسی دارد نیز می تواند یکی دیگر از دلایل نام گذاری این عمارت محسوب شود. این آثار هنری از قرون پیش از اسلام تا قرن ۱۴ هجری قمری جمع آوری شده است و بیانگر وقایع تاریخی در دوران صفویه و افشاریه می باشد. قرن ۱۰ ق (۹۵۱ هـ. تزئينات کاشىکارى اطراف صحن از دورهٔ حسنبيک ترکمان معروف به اوزون حسن و از قرن نهم هجرى قمرى است. البته که کاخ چهلستون با خرابی های فراوانی در این سال مواجه شده و تنها آتش سوزی، باعث تخریب آن نبوده است. نکته جالب توجه در معماری این مسجد آنست که بخشهای گوناگون آن در مدت نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته و طی این سالها همواره در حال مرمت و بازسازی بودهاست که آخرین آنها بازسازی بخش تخریب شده بر اثر بمباران هواپیماهای عراقی در طول هشت سال جنگ ایران و عراق است. یکی از جذابترین بخشهای اصفهان گردی بازدید از باغ گلهای اصفهان است که در زمینی ۶۷۰۰۰ متری بنا شده و دنیای زیبای گل ها حسابی شما را سر کیف خواهد آورد. در زمان آبادانی بنا برای آبیاری باغ و آبنماها، شعبهای از مادیفدن در محور شمالی جریان داشت (یغما، 72). 4 مجسمۀ سنگی انسان و شیر و 4 مجسمۀ شیر که اطراف حوض و باغچهها قرار دارند، تنها آثار برجا مانده از کاخ تخریبشدۀ آیینهخانه و عمارت سرپوشیده هستند که به محوطۀ باغ کاخ چهلستون منتقل شدهاند (شاطری). ساختمان این مسجد فضاییست مربعی با تقارن نقطهای و حیاط مرکزی، با چرخشی ملایم نسبت به بافت شهر برای استقرار در امتداد قبله است. مسجد جامع یزد (تور مجازی) ، موزه مسجد جامع یزد کار خود را از سال ۱۳۹۳ خورشیدی با هدف نمایش آثار تاریخی مرتبط با آیین و فرهنگ روزگار قدیم، بهخصوص دوره اسلامی آغاز کرد.

خب به سراغ یکی دیگر از خانه های تاریخی یزد برویم که مانند هر خانهای قصه خاص خودش را دارد. سمت دیگر چهارباغ، مدرسه چهارباغ خودنمایی میکند. تصاویر «جنگ چالدران» و «جنگ کرنال» در میانه این تالار به نحو عجیبی به سبک "قهوه خانهای" خودنمایی میکنند و نقاشیهای ضلع شرقی این تالار به مراسم پذیرائی «شاه طهماسب» از «همايون شاه» و جنگ «شاه اسماعيل اول» با «شیبک خان» ازبک اشاره دارد. شما با ورود از سمت در اصلی این باغ، با طی مسافتی کوتاه به حوضی بزرگ در جلو عمارت چهلستون خواهید رسید که با رد کردن این حوض، می توانید وارد عمارت شوید. شش نقاشی خارق العاده و با شکوه بر روی دیوارهای تالار اصلی نقش بستهاند و روایتگر 3 مراسم بزم و 3 واقعه جنگ هستند. بلکه شما می توانید با اندک هزینه ممکن، ساعت ها در این کاخ قدم زنید و از بازدید خود لذت ببرید. اگر برای سفر به اصفهان راه هوایی را انتخاب کرده اید بهتر است نگاهی به سایت سفرمارکت و بلیط هواپیما ارزان اصفهان را خریداری کنید تا با کمترین هزینه به این شهرسفر کنید. تا اینکه در سال 1300 هجری قمری در زمان ظل سلطان، فرزند ناصر الدین شاه، خرابی های فراوانی از قصد و به عمد بر روی این کاخ صورت گرفت و آن را با مشکلی جدی مواجه کرد.

تا قبل از اینکه ایوان کاخ چهلستون ساخته شود، تمام ایوانهای بناها از سه طرف محصور بودهاند و فقط یک جانب آنها باز بوده است، اما در این ایوان، سه طرف باز و یک طرف بسته است. هر 3 ایوان با نقاشیهایی از هنرمندان ایرانی (در بخش میانی دیوارها) و هنرمندان اروپایی بهویژه نقاشان هلندی (در بخشهای فوقانی) آراسته شده است (شاطری). کروسینسکی (کشیش لهستانی) که در آن زمان در اصفهان اقامت داشته است، مینویسد: طی برگزاری جشنی، عمارت چهلستون دچار آتشسوزی شد و بهرغم توان مهار آتش، به دلیل خرافهپرستی شاه سلطانحسین ــ که آن را خلاف مشیت الٰهی میپنداشت ــ آتش خاموش نشد؛ اما پس از این واقعه پادشاه به بازسازی، نوسازی، و تزیین بخشهای تخریبشده فرمان داد (ص 174؛ نیز کرزن، II / 32-33؛ مصطفوی، همانجا). در پیشانی ایوان دو کتیبۀ گچبری وجود دارد که در 1326ش از زیر لایۀ گچ بهدست آمده است (مصطفوی، 2 / 1295). یکی از کتیبهها به خط نستعلیق، شامل 6 بیت شعر و تاریخ ساخت بنا در زمان شاهعباس دوم است (همانجا؛ هنرفر، گنجینه، 556، 559). دیگری در برگیرندۀ اشعار نجیب کاشانی دربارۀ بازسازی و تزیین کاخ و تاریخ آن در زمان سلطانحسین، و رقم محمدصالح اصفهانی است (همان، 570، 572؛ نخجوانی، 671، 672). سقف و بخشهای فوقانی دیوارها آیینهکاری و قطاربندی و ازارهها سنگ مرمر نقاشی شده، بودند که امروزه اثری از آیینهکاری دیوارها باقی نمانده است (هولتسر، 171-173؛ شاطری). در واقع این بنا، متشمل از یک ایوان اصلی با ابعاد بزرگ به طول 38 متر، عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر می باشد که رو به شرق ساخته شده است. باغ پرندگان در اصفهان یکی از جاهای دیدنی و جذاب است، که گردشگران زیادی با تهیه بلیط هواپیما برای بازدید از آن به اصفهان سفر می کنند.

همچنین دو تصویر دیگر وجود دارند که یکی از آن ها رو به روی درب ورودی قرار گرفته و دیگری درست مقابل آن می باشد. البته نا گفته نماند و فعالیت کاخ در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر اکرم (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، رحلت امام جعفر صادق (ع) و رحلت حضرت علی (ع) متوقف است و در این روز ها امکان بازدید برای گردشگران وجود نخواهد داشت. در بالای شاهنشین طاقچهای با دری آیینهکاری قرار داشته که در آن قرآنی منسوب به امام حسن(ع)، عهدنامۀ حضرت علی بن ابیطالب(ع) و جبۀ شیخ صفیالدین اردبیلی نگهداری میشده است که امروزه در موزۀ همین کاخ برای عموم به نمایش درآمده است (جابری، 152؛ هنرفر، همان، 574؛ شاطری). در بخش میانی حوضی 8 ضلعی وجود داشته (شاردن، همانجا؛ کمپفر، 207) که امروزه روی آن پوشیده شده است. ضمن اینکه بلیط ورودی این کاخ برای گردشگران ایرانی بسیار پایین بوده و از این نظر نگرانی وجود ندارد. با ورود این جمعیت به اصفهان، شاه عباس اجازه تاسیس کلیسا را به ارمنیان داد تا احترام خود را نسبت به آنها نشان دهد. اگر هم با خودروی شخصی به اصفهان سفر کرده اید، می توانید از پارکینگ های عمومی خیابان های اطراف استفاده کنید. درختان سربهفلککشیده اینجا تمام فضا را با سایه خود احاطه کردهاند و باغچههای دو سمت خیابان پر از گلهای رنگارنگی هستند که خصوصا در فصل بهار منظره اینجا را به طرز باورنکردنی زیبا میکنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد آخوندی با اشاره به تعطیلات بهمن و اوج سفر از ۲۵ بهمن تا سوم فروردین گفت: بازگشایی همه مساجد بافت تاریخی در این ایام ضروری است. تنوع جاذبههای تاریخی و طبیعی یزد به اندازهای است که اگر مسافران نوروزی همه تعطیلات را در یزد بمانند، باز هم فضاهای نادیده بسیاری وجود دارد که فرصت گشت و گذار در آنها را نیافتهاند.

سبک و محل دو مجلس جنگ نادرشاه و جنگ چالدران که بر روی پنجرههای مسدودشده کشیده شدهاند، آنها را در شمار نقاشیهای الحاقی پس از دورۀ صفویه و متعلق به دورۀ افشاریه و یا قاجاریه قرار میدهد (آقاجانی، 11). احتمالاً در زیر این دو نقاشی نیز نقوش اسلیمی و گیاهی ظریف مطلا مانند دیگر نقاط بخشهای فوقانی تالار قرار دارد (شاطری). از جمله این وقایع می توان به نبرد چالدران میان شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی، مجلس مهمانی شاه عباس از فرمانروای ترکمنستان، نبرد شاه اسماعیل با شیبک خان ازبک، جنگ کرنال میان نادر شاه و محمد شاه گورکانی و… ضمن اینکه عصر های تابستان نیز با وجود استخر بزرگ در میان باغ چهل ستون، هوا خنک است و می توانید نهایت لذت را از بازدید خود کسب نمایید. در غرب بنا و به قرینه، حوض دیگری در حد فاصل کاخ و خیابان چهارباغ وجود داشته (رستمالحکما، 72؛ کمپفر، 207) که طی کاوش باستانشناسی 1384ش آشکار شده است. چِهِلْسُتون (اصفهان)، کاخی تشریفاتی متعلق به دورۀ صفویه (ح905- 1135ق / 1500-1723م) در اصفهان، واقع در میان بـاغی بـه همین نـام بـه وسعت 000‘ 67 مـ 2 در حـد فاصل میدان نقش جهان و خیابان چهارباغ. قدمت این کلیسا هم به دوران صفویه می سد و تا قبل از تخریب کامل در سال ۱۸۵۰، کلیسای جامع ارامنه نام داشت. در دو طرف تالار ستوندار دو اتاق انتظار بنام های اتاق «چهارشنبه سوری» و اتاق «شاه عباس» وجود دارد که اين اتاقها نيز مزین به نقاشیهای بینظیری بوده است و به زیبایی کاخ میافزوده که متاسفانه بيشتر اين نقاشیها در زمان حکومت «ظل السلطان» تخریب شده است.

کاخ چلستون، با وجود قرار گیری درست در میان شهر، امروزه با دیواره های قطور در دور تا دور خود، از فضای شهری جدا شده و می توان گفت ارتباط آن با سایر عناصر شهری تا حدودی، محدود می باشد. اما امروزه آب این باغ از چاهی عمیق تامین می شود که علاوه بر جاری شدن در جوی های این باغ، درختان و پوشش گیاهی را نیز آب یاری می کند. رستوران در بافت تاریخی یزد به وفور یافت میشود، چراکه در دل کوچههایش خانههای تاریخی بسیاری وجود دارد که امروزه به رستوران و کافه تبدیل شدهاند. در بخش شمالی نیز همانطور که گفته شد سه اتاق با درب های مجزا ساخته شده است تا تقارن با بخش روبرو حفظ شود با این تفاوت که در این بخش یک سالن یا تالار بزرگ هم وجود دارد. همانطور که گفته شد، کاخ چهلستون دارای یک ایوان بزرگ می باشد که این ایوان تشکیل شده از دو بخش است. همانطور که می دانید، اکثر جاذبه های تاریخی در شهر اصفهان، مربوط به دوران صفوی می باشند. این نقاشی ها در کاخ تالار مرکزی کاخ، باعث شده تا نام این تالار به عنوان یکی از شاهکار های هنری آن دوران همواره به یاد آید. بیشتر گردشگران در زمان ورود به این کاخ، بیشتر جذب نقاشی ها و کاشی کاری ها خواهند شد تا نوع معماری عمارت. دلیل معروفیت این قسمت به تالار آیینه کاخ، ستون هایی سراسر تزئین شده از آیینه کاری می باشد. در باغچههای اطراف کاخ، گلهایی فصلی کاشته شدهاند که در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده میشوند. همچنین در هنگام قدم زدن و محو نقاشی های تالار، شما دو طرف تالار ستون دار؛ اتاق هایی مشاهده می کنید که اکنون به عنوان نمایشگاه های فصلی کاربرد دارند. نقاشیهای ضلع غربی تالار، بیانگر مراسم پذيرایی شاهان صفوی از «ولی محمد خان» پادشاه ترکستان و «نَدِرمحمدخان» پادشاه ازبک میباشد.

3 مجلس ضلع غربی تالار عبارتاند از: 1. مجلس پذیرایی شاهعباس اول از ولیمحمدخان حاکم ازبکستان؛ 2. صحنۀ جنگ شاهعباس اول با عثمانیها در چالدران؛ 3. مجلس پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون، پادشاه گورکانی هندوستان. البته که تنها بازدید از نزدیک می تواند این زیبایی را تمام و کمال به شما نشان دهد، اما با این وجود شما می توانید با مشاهده عکس های با کیفیت کمی از زیبایی های این تالار را مشاهده کنید. در بخش مرکزی تالار حوضی چهارگوش و مرمری وجود دارد. این نقاشیها زیر دوال، بخش فوقانی ازارهها در قالبهای کوچک چهارگوش و یا طاقچهها دیده میشوند. این خانه حدود ۲۷۰ سال قبل توسط تاجرانی که از استان فارس به یزد آمده بودند، ساخته شد. این باغ یکی از اصلی ترین قنات های یزد را داراست، قناتی به طول 60 کیلومتر که از مهریز سرچشمه می گیرد. بایگانیشده از اصلی در ۱۸ مه ۲۰۱۹. دوم: محصور است با دیوارهای بلند سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. «حوض مرمر» که در تالار ستوندار واقع شده است دارای ۴مجسمه شير سنگی میباشد که آب را فواره کنان از دهان شیرها به سمت حوض روانه میکند و تصویری زیبا از تلؤلو نور با آب را از خود بجای میگذارد. شالودهی این کاخ زیبا بر روی سکویی بلند با ازاره سنگی در دو طبقه بنا گردید و پس از اتمام ساخت، محلی برای اقامت هشت همسر ویژه شاه شد.

برای مثال ارامنه اجازه داشتند تنها تا میانه سی و سه پل بیایند و با مسلمانان تجارت کنند و برگردند. بازدید از مجموعه گونه های زنبق یک تجربه ی بی نظیری برای شما خواهد بود. در ضلع شرقی این شبستان پنج اشکوبه دیده می شود که دارای نرده های گچی پوشیده از کاشی معرق هستند. یکی از دلایل این نام گذاری و البته اصلی ترین دلیل، انعکاس این 20 ستون بر روی استخر بزرگ باغ می باشد که در مجموع، 40 ستون را به نمایش می گذارد. رکنا. بایگانیشده از روی نسخه اصلی در ۸ مارس ۲۰۱۸. در 4 طرف این استخر، مجسمه های شیر و فرشته سنگی وجود دارد که پس از تخریب "کاخ سرپوشیده" در زمان «ضل السلطان» به این کاخ آورده شده است. این مجسمه ها هنگام تخریب قصر جان سالم به در بردند و پس از آن به این کاخ منتقل شدند. بسیاری از نگارههای کاخ با ضربههای تیشه مخدوش، و با لایهای از گچ پوشانده شد؛ آیینههای ستونهای ایوانها و دیوارهها فرو ریخته شد، و درها وپنجرههای نفیس منبتکاری، گرهچینی و خاتمکاری آراسته با شیشههای رنگی بنا برای استفاده در کاخ شخصی حاکم به «عمارت مسعودیۀ» تهران منتقل گردید (جابری، 151-152؛ شاطری). از میدان نقش جهان نیز دسترسی به این عمارت بسیار آسان است و تنها با کمی پیاده روی می توانید از آن دیدن نمایید. چرا که در این زمان ها، بهترین فرصت برای بازدید از باغ چهلستون اصفهان خواهد بود و می توانید از لطافت هوا به همراه طراوت گیاهان لذت ببرید.

در دو طرف سالن عمارت چهلستون شما می توانید تصاویری ازسفرا و اروپایی ها را مشاهده کنید که در آن زمان به شهر اصفهان آمده بودند. در واقع ایوان اصلی چهلستون در اصفهان، بر 20 ستون استوار است، اما چرا به آن چهلستون می گویند؟ جالب است بدانید که این قرینه سازی، شباهت بسیاری با ایوان کاخ عالی قاپو دارد و از جمله تشابه های این کاخ، با کاخ های دیگر محسوب می شود. کاخ چهلستون اصفهان با شباهت بسیار به کاخ چهلستون قزوین (کلایس،116-117) مانند بسیاری از کاخهای دورۀصفوی بـا پیروی از شیوۀ کاخسازی این دوره در میـان بـاغی ــ که تا امـروز تقـریباً دستنخورده و بـدون تغییر بـاقی مانده ــ ساخته شده است (ویلبر، 100). این کاخ باوجود نمایش ظرافتی بیحد، ساختاری ساده دارد. چرا که این عدد نشان تعدد و کثرت است که نشان از تعداد بالای ستون در این کاخ دارد. نام چهلستون برگرفته از کثرت و بزرگی عدد 40 است همانند چهل دختران، چهلچراغ و نظایر آن. به عنوان مثال تالار مرکزی کاخ به مهمانان خارجی و شخصیت های کشور های دیگر تعلق داشته داشته که به همین منظور، بر روی دیواره های آن نقاشی هایی مربوط به وقایع تاریخی دوره های مختلف می باشد. سقف تالار دارای 3 گنبد با کاربندی و رسمیبندی، آراسته به نقوش گیاهی است. در آن زمان معماران از الگوی مسجد عربی فاصله گرفته و با ایجاد چهار ایوان در چهار ضلع این مسجد سبکی جدید را پدید آورده است که به مسجد ایرانی معروف شد.





:: بازدید از این مطلب : 13356
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: