نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی

 

جنگل الیمستان آمل گروه ورزشی سحرخیزان 18/2/93(2) جواهرده روستای کوچکی در رامسر از توابع استان مازندران است. ماهیگیری، قایقرانی، دوچرخهسواری و جتاسکی، تنها گوشه کوچکی از تفریحات جذاب این بوستان هستند. به این شهر باصفا و خوشآبوهوا سفر کنید و بیابید برای ما و کاربران فلای تودی از دیدنیهای جذاب آن بگویید. تله کابین گردنه حیران را میتوان یکی از معدود پروژه های موفق گردشگری معرفی کرد که طبق اطلاعات موجود، همه کابین ها و تجهیزات مرتبط با آن از کشور اتریش خریداری شده و از ایمن ترین و مطمئن ترین وسیله های ساخته شده در ایران به شمار می آید. از گونههای مشهور گیاهی این پناهگاه، توسکا، تمشک، لیلکی و ممرز است و از گونههای خاص جانوری در آن، میتوان به گربه جنگلی، جغد، سنجاب، سمور جنگلی، گراز، گرگ، شغال و عقاب جنگلی اشاره کرد. این پناهگاه، محل رویش گونههای متنوع گیاهی و مکانی امن برای زایش گونههای جانوری متعدد است. آب شیرین این تالاب، این منطقه را به پناهگاهی امن برای پرندگان مهاجر تبدیل کرده است که اگر در پاییز یا زمستان به ساری سفر کنید، شانس ملاقات با آنها را خواهید داشت. ما در این مطلب، تلاش کردیم تنها گوشهای از جاذبههای گردشگری ساری را به شما نشان دهیم. در عینحال، همانطور که اشاره شد، اشرف در یکموج سینوسی هم از سختیها و ناامیدیها میگوید هم از امید به آینده و تلاش برای مبارزه. تلاش ها بر این بوده تا هزینه های اضافی کاسته شود و تا حد ممکن به شکل ارزان تر اما با نظارت مهندسین خبره پروژه به پیش برود که البته محقق نیز شد. یکی از جاهای دیدنی ساری که بیشتر به تابلوهای نقاشی شباهت دارد، دریاچه چورت است. تابلوهای راهنما را مدنظر قرار دهید و به سمت سد سلیمان تنگه حرکت کنید تا به مقصد خود برسید. امروزه گردشگران زیادی در سفر به این روستا از فیل سنگی لاویج که تصویر فیلی نشسته را تداعی میکند، بازدید میکنند.

در کنار سد سلیمان، یک دهکده آرامش نیز وجود دارد که از سال ۱۳۷۹ با امکانات مناسبی آماده پذیرایی از گردشگران است. سپس کمی به پیاده روی صبحگاهی در جنگل بروید و وقتی آفتاب زد، کمکم نهارتان را آماده کنید. قاعدتا قدمزدن در بازاری قدیمی که بتوانید در آن، عطروبوی سبزیجات محلی را استشمام کنید، لذتی وصفنشدنی دارد. در تابستان آبوهوای مازیچال بسیار خنک و مطلوب است که میتوانید بهراحتی قدم بزنید و از تماشای طبیعت سرسبز تابستانه آن لذت ببرید. مجموعه گردشگری پره سر در ابتدای این خیابان قرار دارد و راهنمای خوبی برای مسافران است. داشتن غذای مناسب و آب برای حدود ۱۰ ساعت پیاده روی در این مسیر الزامی است و به دلیل متروکه شدن این مسیر داشتن راهنمای محلی ماهر پیشنهاد می شود. بسیاری از افراد تصور میکنند که این روستا در آمل واقع شده است و به همین دلیل از آن با عنوان فیلبند آمل یاد میکنند. ساهون دریاچهای در دامنههای جنوب غربی قله دماوند است که نزدیک روستای نوا در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار گرفتهاست. نگاه کردن به آسمان پر ستاره در شب: اگر جزو کسانی هستید که به نجوم علاقه دارید، می توانید تماشای آسمان شب را در این دشت زیبا تجربه کنید. در غرب دشت لار، کوههای خُلنوکوچک (325‘4 متر)، خلنوبزرگ (375‘4 متر)، میشچال (253‘4 متر)، کلونبستک بزرگ و پالونگردن واقعاند که آخرین نقاط و ارتفاعات سمت غربی دشت لار و مرز آن را با استان مازندران و جبهۀ شمال شرقی رودبار قصران تشکیل میدهند. روستای فیلبند، آخرین روستای جنگل چلاو است و از این روستا میتوانید به این جنگل عجیب، دسترسی داشته باشید.

دشت سرسبز لار طبق آخرین تقسیمات جغرافیایی کشور جز شهرستان آمل مازندران به حساب میآید. سد لار سدی خاکی با هسته رسی واقع در دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان شهرستان آمل است. شما در هر جایی از این شهر که ایستاده باشید، میتوانید صدای ناقوس ساعت را بشنوید. ضمن اینکه مجموعهای متنوع از تفریحات آبی هم برای گردشگران ورزشدوست تدارک دیده شده است که تجربه هر کدام از آنها، میتواند اوقات سفر را برای شما خوشایند و خاطرهانگیز کند. اما ما اینجا هستیم که به شما بگوییم کدام مناطق را به هیچ وجه نباید از دست بدهید. علاوه بر آبشار اصلي رنگو، در مسير رودخانه جاري در ميان جنگل، آبشارهاي کوچک و بزرگ زيبايي ايجاد شده که هر کدام جلوه خاص خود را دارند. پيش از رسيدن به آبشار رنگو، کمپ رنگو نيز در بين راه قرار دارد. پس از حدود ۵ ساعت پياده روي در امتداد دره و رود خانه آبشار رنگو خودنمايي مي كند. در این بخش از خانه، طاقچههایی است که ظروف مسی و چینی را روی آنها چیدهاند. حمام وزیری با ظرافتی خاص و هنرمندانه، جلوهای کامل از حمامهای قدیمی را مقابل چشمان گردشگران به نمایش میگذارد. بخش مهمی از زیبایی این منطقه هم مربوط به پدیدارشدن درختان از دل دریاچه است که حقیقتا صحنهای باشکوه و حیرتانگیز را مقابل چشمان گردشگران به نمایش میگذارد. یکی از این جاذبهها، جنگل سخت سر است که دریاچه قو را کاملاً در محاصره خود قرار داده و آن را احاطه کرده است. گشتوگذار در این بازار و دیدن صنایع دستی این شهر، آنقدر جذاب است که نمیتوان آن را با خرید از سایر مراکز تجاری این شهر مقایسه کرد. سد سلیمان تنگه با عملکرد موفق خود، اهداف اصلی را محقق کرده و به یک منطقه گردشگری و تفریحی تبدیل شده است. سد شهید رجایی از نوع بتنی دوقوسی است و با عظمت و زیبایی خود میتواند به مکانی جذاب برای علاقمندان به گردشگری تبدیل شود.

شنا در این منطقه مجاز نیست و باید لباس گرم با خود همراه آورید. خود شهر ساری دریا ندارد؛ اما در ۲۷ کیلومتری آن، ساحلی بینظیر و آرامشبخش با عنوان ساحل خزرآباد وجود دارد که با رفتن به آنجا میتوانید از تماشای دریای خزر، نهایت لذت را ببرید. پرشیا را میتوان در دسته بهترین هتلهای ساحلی نوشهر قرار داد. جاهای دیدنی ساری را میتوان به دو بخش دیدنیهای طبیعی و دیدنیهای تاریخی تقسیمبندی کرد. جالب است بدانید که در این مسجد، میتوانید شکوه و زیبایی معماری اصفهانی را به نظاره بنشینید. از دیگر دیدنی های شهر ساری، پارک ملل است که در حاشیه رودخانه تجن قرار دارد. قطعا یکی از جذابیتهای بصری ساری، عبور رودخانه تجن از میان این شهر است که نمایی فوقالعاده زیبا به بوستان آن بخشیده است. قطعا یکی دیگر از جاذبههای گردشگری ساری را باید عمارت فاضلی دانست؛ عمارتی باشکوه و چشمنواز که متعلق به خاندان فاضلی در زمان قاجار بوده است. این شهرستان بسیار سرسبزو دیدنی های زیبایی دارد که توریست ها را به خود جذب می کند. توصیه ما به شما، این است که حتما زمانی از سفرتان به ساری را فقط به بازارگردی آن و خرید سوغات محلی اختصاص دهید. حتی زبالهها را نباید در طبیعت رها کنید.

اگر هم در فصل های گرم به جهان نما سفر می کنید از کارکردن درست برف پاک کن ها مطمئن شوید چرا که احتمال بارش های شدید و ناگهانی باران در این منطقه زیاد است. برای رسیدن به آبشار در ابتدا می بایست از زیر پل زیبای ورسک که در ارتفاع ۱۰۰ متری از سطح زمین است عبور کنید. دیواره ۶۰ متری بهشکل یک کلاهک میباشد بهصورتی که دهانه غار در زیر یک نقاب به طول ۵/۴ متر قرار گرفتهاست. در این جنگل زیر طاقی از درختان پیادهروی کنید، سمفونی زیبای رودخانه را گوش کنید و از شیطنت برگهای رنگارنگ و خنکای دلچسب پاییز غرق لذت شوید. از زیباییهای این بوستان که بگذریم، باید به امکانات تفریحی و رفاهی جذاب آن اشاره کنیم که شرایط اقامتی خاطرهانگیز و لذتبخش را برای گردشگران فراهم کرده است. از جمله این جاها می توانیم به کتالم اشاره کنیم. در روستاهای اطراف از جمله روستای گیسوم، گتگسرا و کلانده نیز خانه های ویلایی و بوم گردی مخصوص مسافران ساخته شده است که با هزینه های مناسب می توانید یکی از این خانه ها را برای اقامتتان انتخاب کنید. اگر قصد استفاده از جاده لاهیجان ـ سیاهکل را دارید، باید از بزرگراه رشت ـ لاهیجان و سپس جاده سیاهکل استفاده کنید، این مسیر حدوداً ۱۸کیلومتر است. آبشار لونک تنها یکی از چندین آبشارهای زیبا و جاهای دیدنی سیاهکل محسوب میشود. حال از آن ایام، تنها یاد و خاطره آن باقی مانده است که همه آنها، با بازدید از حمام ویزی دوباره زنده میشود. یکی دیگر از دیدنی های ساری که میخواهیم به شما معرفی کنیم، پناهگاه حیات وحش سمسکنده است. شهرستان سیاهکل به دلیل برخورداری از آب و هوای مساعد و همچنین وجود مناطق جلگه ای و کوهستانی تبدیل به یکی از مناطق خوش آب و هوای استان گیلان و از این منظر به یکی از مناطق گردشگری و تفریحی استان گیلان تبدیل شده است.

اینجا آب و هوای مطبوع و خنکی دارد، تا حدی که حتی در روزهای گرم تابستان هم باید لباس گرم همراه داشت. وی که در برنامه «درنگ تنهایی» صحبت میکرد، ادامه داد: تالابها در مواردی با کاهش عمق مواجه میشوند و تغییر اکولوژیک پیدا میکنند و حتی جابهجا میشوند. دلیل نامگذاری شهر چمخاله به این نام، این است که بیشتر بومیان این منطقه کردهای جلالوند هستند که به زبان کردی صحبت میکنند؛ این افراد در زمان نادر شاه افشار از کرمانشاه به این شهر مهاجرت کردند و نام آن را چمخاله گذاشتند. اجازه دهید جاهای تاریخی ساری را با معرفی نماد معروف و ارزشمند این شهر، یعنی میدان ساعت آغاز کنیم. حال منتظر تجربههای ارزشمند شما از سفر به ساری میمانیم. آنها در زمستان در روستای سینوا ساکن میشوند و منتظر بهار دیگری میمانند. شيب دره در برخي نقاط تا هشتاد درجه نيز مي رسد. شیب دره در برخی نقاط به ۸۰ درجه نیز میرسد. برای دسترسی به این سد، بهترین روش این است که در ابتدا به بلوار کشاورز رسیده و بعد از گذشت ۵۰ کیلومتر در جاده کیاسر و جاده سوادکوه شروع به حرکت کنید. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز این شهر و ورود به جادهی نصیر محله به سیاهمزکی، در مسیر آبشار قرار میگیرید. بافت روستا خانه ها به صورت ساختمانی ساده و یکنواخت و با مصالح ابتدایی قابل دسترسی در محیط پیرامونی، ساخته شده و مثل یک عایق عمل می کند؛ به طوری که در تابستان مانع از ورود گرما و در زمستان از هدر رفتن انرژی گرمایی به بیرون از ساختمان جلوگیری می کند. فصلهایی مثل بهار و تابستان به دلیل سرسبزبودن منطقه اطراف و آبوهوای خوشایند، زمان خوبی برای بازدید از سد هستند.

آنها در طول این سالها معماری خانههایشان را هم تغییر ندادهاند و به همین دلیل این روستا با بافت کلی منطقه تفاوت دارد. دمای هوا در این منطقه در تابستان چند درجه خنک تر است و سفر را برایتان بهتر می کند. پس از عبور از این راهرو و پشت سر گذاشتن چند پله سنگی به سمت پشت بام بالای دروازه می رسید و می توانید به داخل برجهای دروازه نیز بروید. فیلبند به سرزمین اقیانوس ابرها و بام شرقی مازندران معروف است. خانه های ماسوله به سبکی ساخته شده اند که روی همدیگر قرار گرفته اند و پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی یا معبر کوچه به حساب می آید. از آن جایی که نیروی انتظامی در این منطقه مستقر است، گردشگران تور داخلی می توانند با امنیت خاطر تا صبح در این مکان بخوابند . این آبشار از مسير پارك جنگلي و روستاي توشن در ۵ كيلومتري جنوب گرگان قابل دسترسي است. شیرآباد، روستاییست در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان که بین علیآباد کتول و آزادشهر قرار گرفته و به عنوان آبشار شیرآباد رامیان هم شناخته میشود. آبانبار نو همان محله قدیمی و محبوب با بافت تاریخی است که اکثر دیدنی های ساری را در دل خود جای داده است. برای دسترسی به آن باید خودتان را به دهستان لفمجان برسانید.

این مجموعه گردشگری که با نام “دهکده آرامش” از آن یاد میشود، در قلب طبیعت قرار دارد. بهار و پاییز، بهترین زمانی است که میتوانید برای سفر به شهر ساری انتخاب کنید. شما میتوانید در فصل های گرم از این جاده دیدن کنید تا زندگی جذاب و متفاوت عشایر این منطقه را تیز تماشا کنید. گزینههای زیادی و متنوعی برای اقامت و اسکان شبانه افراد در جنگل دالخانی و مجاور آن برای مسافرین محیاست، شما میتوانید کلبه چوبی در جنگل دالخانی یا سوییت یا خانههای روستایی را انتخاب کنید و یا در کنار دریاچه سد مجیران و یا روستاهای مجاور جنگل دالخانی همچون جنت رودبار و گرسماسر فکر کنید. برای دیدن سد سلیمان در ایام تعطیل و پایان هفته باید در صف شلوغ قرار بگیرید؛ اگر میخواهید در این منطقه اقامت یابید، لازم است کیسه خواب را با خود ببرید یا در اتاقهای آرام دهکده اقامت کنید. مسیر آبشار باران کوه تا اولین رودخانه را می شود با ماشین رفت. این سد، یکی از ده سد موجود در استان مازندران به شمار میرود و آب مورد نیاز خود را از رودخانه تجن به دست میآورد. یکی دیگر از بازارهای جالب و جذاب ساری را میتوان بازار ترکمنها دانست. بهترین بخش تاریخ را میتوان خانههای قدیمی آن دانست که انسان را به سالهای بسیار دور میبرند. با علت وجود سد شهید رجایی، هر ساله گردشگران بسیاری به آنجا سفر میکنند و از زیباییهای آن لذت میبرند. کافی است سری به بخشهای مختلف آن نظیر مدخل، مخزن ساروجی یا پاشیر بزنید تا سر از داستانها و روایتهای تاریخی آن درآورید. در حال حاضر حدود شانزده ساختمان مختلف با سرویس بهداشتی مجزاء داخل پارک وجود دارند. در این منطقه امکانات متنوعی از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، رستوران، جنگلنوردی و سوئیتهایی برای اقامت شبانه در دسترس شما قرار دارد. اين کمپ براي اقامت طبيعت گردان و کوهنوردان، تعبيه شده است.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ون برای شمال بدون راننده لطفا از صفحه ما بخواهید.





:: بازدید از این مطلب : 26644
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: