304 کاربردهای ورق فولادی
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


هنگام انتخاب یک ماده برای محصولات یا فرآیند تولید، ویژگی ها و ویژگی هایی مانند وزن، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و هزینه اغلب در اولویت قرار می گیرند. این همان چیزی است که ورق فلز را برای قرن ها به فلزی با ارزش تبدیل کرده است. با انواع آلیاژها، یک ورق فولادی مناسب و مطلوب برای نیاز و کاربرد شما با قیمتی مقرون به صرفه وجود دارد و یکی از بهترین انتخاب ها در این زمینه، ورق استیل 304 است.

ورق فولادی 304  مهفا اولین بار در سال 1924 توسط شرکت Firth-Brown Steel Works ساخته شد. امروزه این آلیاژ پرمصرف ترین فولاد آستنیتی است. به آن "فولاد 18-8" نیز می گویند زیرا فاکتورهای اصلی با ترکیب این آلیاژ کروم (حدود 18٪) و نیکل (حدود 8٪) است. خالق این فولاد دکتر W. H. Hatt است. میدانی که قبل از جام جهانی است. جنگ جهانی دوم عامل بسیاری از پیشرفت ها در زمینه آلیاژهای آهن بود. این شامل آلیاژ 8-18 و تیتانیوم است که اکنون آن را ورق فولادی 321 می نامیم. اما هیچ یک از مشارکت های او میراثی بزرگتر از توسعه آلیاژ 304 نخواهد داشت.

خواص ورق فولادی 304 چیست؟

مهمترین خواص ورق فولادی 304 به خواص آستنیتی معروف است. معمولاً یک ماده غیر فلزی و غیر مغناطیسی است که با آهن و سایر عناصر آلیاژی مخلوط شده است. این آلیاژ دارای فاز یوتکتوئیدی است که در دمای 727 درجه سانتی گراد یا 1341 درجه فارنهایت رخ می دهد. آستنیت آلوتروپ آهن در دمای اتاق است و به افتخار ویلیام چندلر رابرتز آستن نامگذاری شده است.

نوع دیگری از فولاد به نام ورق فولادی کم کربن 304 (304L) با سطح 4 در بازار موجود است. این نوع فولاد به دلیل کم کربن بودن و تشکیل رسوبات کاربید در کارهای جوشکاری به ندرت برای اکثر کارهای جوشکاری رایج در ساختمان و سایر صنایع مناسب است. آلیاژ 304 همچنین دارای مقاومت خوردگی خوب و خوردگی بین دانه ای کم است. ورق فولادی 304 بعد از جوشکاری نیازی به آنیل شدن ندارد مگر اینکه کاربرد خاصی وجود داشته باشد که در آن تنش زدایی مورد نیاز باشد.

فولاد کم کربن 304 (304L) نیز آلیاژی است که به دلیل ماشینکاری و شکل پذیری عالی شناخته شده است. همین قابلیت ها است که امکان استفاده از ورق فولادی 304 را در کاربردهای مختلفی مانند ساخت سینک، گلدان و سایر اجسام توخالی فراهم می کند. علاوه بر این، استحکام تسلیم کم و کشیدگی بالا باعث می شود که آلیاژ 304 به انواع اشکال پیچیده تبدیل شود. ورق فولادی 304 به سرعت سخت می شود، بنابراین فقط پس از شکل گیری نیاز به خاموش شدن دارد که عامل مهمی در صرفه جویی و بهره وری آن است. در صورت لزوم پس از فرم دهی چرخشی و فورج گرم می توان تنش را با آنیل یا آنیل کامل با توجه به نیاز خود کاهش داد.

ورق فولادی 304 غیر مغناطیسی بوده و رسانایی الکتریکی و حرارتی پایینی دارد. مقاومت در برابر خوردگی بالاتری نسبت به سایر آلیاژهای فولادی دارد. علاوه بر این، جوش پذیری آن، همانطور که در بالا ذکر شد، نیازمند چندین روش جوشکاری تجاری از جمله روش های جوشکاری مقاومتی و روش های فیوژن است. شکل دهی ورق فولادی به دمای یکنواخت بین 1700 تا 2300 درجه فارنهایت نیاز دارد.

یکی دیگر از جنبه های مهم اتصال 304 استحکام و سازگاری آن است. برای بسیاری از بخش های ساختمانی و ساختمانی خوب و مورد تقاضا است، به همین دلیل در بسیاری از صنایع محبوب و محبوب است. مقاومت آن در برابر خوردگی بین دانه ای که معمولاً محصول و نتیجه تلطیف و تراکم است برای تولید محصولاتی که در چدن قابل استفاده نیستند ضروری است. اگرچه می توان از آن در کارهای گرم استفاده کرد، اما ورق فولاد 304 در کارهای سرد استحکام و استحکام بیشتری دارد. ورق فولادی 304 کم کربن یکی از بهترین انتخاب ها در صورت مواجهه با محیط خورنده یا نقطه داغ است.

کاربردهای ورق فولادی 304 چیست؟

به دلیل محبوبیت آن، به سختی می توان صنعت و بخشی را پیدا کرد که از ورق استیل  304 استفاده نکند. ضخامت یک ورق با کیفیت باید کمتر از یک چهارم عرض آن باشد. ورق فولادی از تمامی غلتک ها عبور کرده و به ضخامت و ابعاد مورد نظر می رسد. برخی از رایج ترین کاربردهای ورق فولادی عبارتند از ساخت و نگهداری لوازم خانگی یا وسایل. به ویژه مقاومت در برابر خوردگی بالا آن را به یک انتخاب عالی و اصلی برای صنایع نساجی، شیمیایی، غذایی، حمل و نقل و هوافضا تبدیل می کند.

شما می توانید این آلیاژ را در سینک، مولد بخار، پیچ، ماشین آلات، تجهیزات فیلتراسیون و فیلتراسیون، قطعات ماشین آلات، تجهیزات پردازش مواد غذایی، هواپیما، موشک های نظامی، ساخت و ساز ساختمان، تجهیزات رنگ آمیزی، ظروف و ظروف برای مواد شیمیایی پیدا کنید. و مبدل حرارتی فولاد 304 همچنین می تواند به عنوان پیچ، مهره، پیچ و مهره و سایر انواع بست در صنایع و تجهیزات دریایی استفاده شود.

بدیهی است که مقاومت در برابر خوردگی تنها مورد توجه در صنایع سنگین نیست. غذا همچنین با توجه به محتوای اسیدی بالا در شرایطی مانند میوه ها و گوشت ها منبع اصلی زنگ زدگی است. به همین دلیل برای وسایلی مانند سینک ظرفشویی، میز، کاسه، قابلمه و تابه، اجاق گاز و فر، یخچال و کاسه آب، فولاد ضد زنگ اولین انتخاب است. یکی از رایج ترین موارد استفاده از فولاد ضد زنگ 304 همیشه در ظروف آشپزخانه مانند ساخت قابلمه های چای و تابه بوده است.

این آلیاژ را می‌توانید در سینک‌ها، نخ‌های رایج در ژنراتورهای بخار، میخ‌ها، خودروها، دستگاه‌های تصفیه و تصفیه آب، لوازم جانبی، غذاسازها، هواپیماها، موشک‌های نظامی، ساختمان‌سازی و تجهیزات رنگ‌سازی پیدا کنید و جعبه‌ها و ظروف مواد شیمیایی را خواهید یافت. و مبدل های حرارتی فولاد 304 را می توان به صورت پیچ، مهره، پرچ و انواع دیگر مواد در مصارف صنعتی و دریایی نیز مورد استفاده قرار داد.

البته مقاومت در برابر خوردگی تنها مورد توجه در صنایع سنگین نیست. به دلیل محتوای اسیدی بالای مواد غذایی مانند میوه و گوشت، منبع اصلی و منبع خوردگی است. به همین دلیل است که فولاد ضد زنگ اولین انتخاب برای سینک، میز، لیوان و کاسه میوه، اجاق گاز و اجاق گاز، یخچال و دستگاه پخش مایعات است. یکی از رایج ترین کاربردهای صفحه فولادی 304 به طور سنتی در ظروف پخت و پز مانند قابلمه، تابه و تابه بوده است.





:: بازدید از این مطلب : 4490
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: